آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۷
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی (روزنامه نگار)
رودکی و اسماعیلیه

«رودکی و اسماعیلیه» عنوان کتابی به قلم دکتر حاکم قلندر اف، از ادیبان و رودکی شناسان بدخشان جمهوری تاجیکستان است که به اهتمام و برگردان دکتر کیوان پهلوان از سوی نشر روزآمد منتشر شد. یکی از بحث انگیز ترین موضوعات زندگینامه رودکی گرایش عقیدتی اوست که در این اثر شناخت بیشتری به مخاطب می دهد. قلندراف در این کتاب با تکیه بر اسناد معتبر و سرچشمه های تاریخی، تفاوت های بین مذهب اسماعیلیه و جریان های قرمطیه را معین کرده و از دایره عقاید قرامطه بیرون بودن رودکی را نتیجه می گیرد. این رساله بسیاری از مسائل تاریخ، ادبیات، فلسفه و مذاهب مختلف دین مبین اسلام را در دوره حیات رودکی مورد توجه قرار می دهد.

عقلانیت اخلاقی عربی و...

«عقلانیت اخلاقی عربی و تاثیر سنت خسروانی» اثر محمدعابد جابری، اندیشمند مغربی، با برگردان سید محمد آل مهدی از سوی نشر اختران منتشر شد. جابری در این کتاب ضمن بررسی میراث ارزش های اخلاقی چند فرهنگ متفاوت به نقد عقلانیت اخلاق عربی پرداخته و نتیجه گرفته است که از میانه های سده اول هجری عرب برای استمرار حکومت خویش به ارزش هایی نیازمند شد که جامعه و دولت را وحدت بخشند و برضرورت اطاعت تاکید کنند. او برای آغاز آشنایی با این ارزش ها پرسش هایی مطرح می کند و می گوید آیا بهتر نیست با میراث عربی ناب آغاز کنیم و موضوع را با میراث اسلامی ناب دنبال کنیم تا به میراث های وارداتی، پارسی و صوفی برسیم یا بهتر آن است که آغاز دیگری داشته باشیم و از میراث پارسی بیاغازیم؟ و سرانجام نتیجه می گیرد به جای آغاز از میراث عربی ناب از میراث پارسی شروع کنیم. به اعتقاد مترجم، فزون بر تاثیر نظام ارزش های خسروانی سنت های دیگری نیز بر فرهنگ عربی اسلامی تاثیر داشتند که شرح و چگونگی این تاثیر در جلد دوم این کتاب (نقد عقلانیت اخلاقی عربی و تاثیر سنت یونانی) خواهند آمد.

آتش و خشم

«آتش و خشم» عنوان کتابی است به قلم مایکل ولف با برگردان یاسمن ثانوی و الهام اردبیلی که از سوی نشر سمیرا منتشر شد. مایکل ولف نویسنده و روزنامه نگار امریکایی در این کتاب اسرار پشت پرده کاخ سفید را در دوران ترامپ افشا می کند. انتشار این کتاب در ژانویه 2018 سردمداران کاخ سفید را شدیدا خشمگین می کند و ترامپ را به عکس العمل عجولانه وا می دارد. از طرفی چاپ و انتشار این کتاب در امریکا و اروپا هیاهویی به پا کرد و مخاطبان بی شماری در سراسر جهان پیدا کرد. چنان که ترجمه های متعددی از آن به فارسی توسط ناشران مختلف به بازار آمد. خانم سمیعی ویراستار و مدیرمسئول انتشارات سمیرا در مقدمه کتاب آورده است: مایکل ولف از اسرار و رموزی پرده برداری کرد که آتش خشم هر انسانی را نسبت به سیاست بازان کاخ سفید شعله ور کرد. افشاگری بی پروای نویسنده، اطلاعات بکر و تازه از کار دولت ترامپ و زندگی پر حاشیه ترامپ به عنوان رئیس جمهوری منتخب سال 2017 امریکا، بی شباهت به جریان و روال توطئه چینی و دسیسه های دربار لویی چهاردهم و حرمسراهای سلاطین ترک و... نیست و شوربختانه، جذابیت، کشش و جو و فضایی که این روایات تاریخی رنگ و لعابدار برای عامه مردم ایجاد کرده به قدری سرگرم کننده است که مخاطبان بی شماری در سراسر جهان پیدا کرده است.

مارکسیست ها

«مارکسیست ها» کتابی به قلم سی.رایت میلز با ترجمه خشایار دیهیمی است که از سوی نشر نو منتشر شد. دیهیمی مترجم این اثر می نویسد: این کتاب چهل و یک سال بعد از نگارشش و بیست و دو سال پس از ترجمه اش منتشر می شود، وی در ادامه آورده است؛ سال 59 که هنوز مارکسیست ها با گروه های رنگ و وارنگشان کیا و بیایی داشتند. دلم از جزم اندیشی همه گروه های چپ خون بود. برایم مسلم بود که این گروه ها چیز زیادی از آنچه به زبان می رانند نمی دانند و در بند آموختن و خواندن و یادگرفتن هم نیستند. این کتاب در همان زمان چشم مرا بر بسیاری چیزها باز کرد و از بسیاری جهات مدیون این کتاب هستم. نگاه تئوریک دقیق نویسنده، انصافش در داوری ها و بی طرفی اش در روایت تاریخ، سبب شد که رایت میلز اکنون در جامعه شناسی و تاریخ جامعه شناسی جایگاهی خاص پیدا کند. این کتاب در واقع برای کسانی نوشته شده که جدا فلسفه های مختلف مارکسیسم را نمی شناسند.

شناختنامه ابراهیم یونسی

«شناختنامه ابراهیم یونسی» عنوان کتابی است که به اهتمام امید ورزنده و سید شجاع نی نوا از سوی انتشارات نگاه منتشر شد. ابراهیم یونسی نویسنده و مترجم سختکوش و مبارزی که در رژیم پهلوی در زندان به نویسندگی و ترجمه روی آورد و آثار ارزنده ای از ادبیات کلاسیک جهان را به جامعه فارسی زبان عرضه کرد و سپس به نوشتن رمان گرایش پیدا کرد و حاصل آن انتشار چندین رمان تامل برانگیز است. شناختنامه ابراهیم یونسی در چند بخش تالیف و تدوین شده است که پس از اتوبیوگرافی وی پنج مصاحبه با یونسی که در نشریات مختلف منتشر شده، آمده است. در بخش یادداشت ها، محمود دولت آبادی، عبدالله کوثری، علی اشرف درویشان، قطب الدین صادقی و... از ابراهیم یونسی و ویژگی های شخصی اش می گویند. ابراهیم یونسی در آیینه پژوهش، بخش بعدی کتاب است که به نقد و بررسی آثار او اختصاص دارد. گزارشی از بزرگداشت هایی که برای این نویسنده و مترجم کرد برگزار شد، بخش دیگر کتاب است. بریده رمان هایی که نوشته و نمونه ترجمه هایی که منتشر کرده بخش های نهایی کتاب است. با مطالعه این کتاب شناخت نسبتا جامعی از یونسی نویسنده و مترجم به دست داده می شود.

ارج خرد

«ارج خرد» جشن نامه استاد جلال خالقی مطلق عنوان کتابی است که به اهتمام فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. استاد جلال خالقی مطلق شاعر و پژوهشگر، آثار مختلفی در کارنامه پنجاه ساله اش دارد که وجه مشترک اغلب این آثار ایران شناسی و شاهنامه پژوهی است. اما آنچه او را به صدر می نشاند، تصحیح شاهنامه براساس آخرین یافته هاست که سال ها عمر صرف نسخه شناسی، نسخه پژوهی و تطبیق نسخه ها شده و سرانجام روایتی منقح و پاکیزه و بی پیرایه از شاهنامه فردوسی به دست داده است. این جشن نامه با دیباچه ای به قلم گردآورندگان آغاز می شود. سپس کتاب شناسی استاد آمده و به دنبال آن مطلبی به قلم خالقی مطلق را می خوانیم تحت عنوان اندر به خواب دیدن خالقی مطلق مر فردوسی طوس را. دیگر مطالب و مقالات این جشن نامه که همه بر محور شاهنامه و شاهنامه پژوهی می گردد به قلم ابوالقاسم اسماعیل پور، مهران افشاری، جلیل دوستخواه، دیک دیویس/ فیروزه دیانت، هاشم رجب زاده، خسرو قلی زاده، کتایون مزداپور، محمدجعفر یاحقی و... است که اطلاعات و آگاهی های خوبی از شاهنامه و غموض آن به دست می دهند.