آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۳۰۶
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

عوامل اقبال به آپارتمان های 60 تا 80 مترمربعی

دنیای اقتصاد: یک پنجم معاملات مسکن در ماه گذشته به آپارتمان های 60 تا 80 مترمربع تعلق داشته است و سهم این گروه در بازار مسکن به دلیل تناسب با میزان بودجه متقاضیان خرید مسکن، قابل توجه است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، افزون بر اینکه متراژ 60 تا 80 مترمربعی هم برای خانه اولی ها مناسب بوده و هم پاسخگوی نیاز گروهی از متقاضیان تبدیل به احسن ملک است، مزیت دیگر این دامنه متراژ برخورداری از اتاق خواب استاندارد است؛ اتاقی که فضای کافی برای گنجاندن اجزای متعارف سرویس خواب را دارد و اغلب آپارتمان های نقلی و ریزمتراژ فاقد آن هستند.

بسیاری از واحدهای در این دامنه متراژ بر اساس ارزش میانگین هر مترمربع آپارتمان در تهران، بین 360 تا 480 میلیون تومان معامله می شوند و با توجه به تسهیلات 140 تا 180 میلیون تومانی بانک عامل بخش مسکن که به زوجین پرداخت می کند، بین 30 تا 50 درصد از ارزش این آپارتمان ها با استفاده از وام بانکی تامین مالی می شود. بنابراین تا نیمی از قیمت این آپارتمان ها از طریق وام تامین می شود که خود یک امتیاز محسوب می شود. مجموعه این موارد موجب شده اقبال به آپارتمان های 60 تا 80 ترمربعی در بازار مسکن همواره زیاد باشد.

اگرچه متاثر از کمبود فایل نوساز در هفته های اخیر، آپارتمان های 60 تا 80 مترمربعی زیر 3 سال ساخت در بازار کنونی به شکل محدود عرضه شده اند، اما بررسی «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که تقریبا در تمام محله های مصرفی شهر آپارتمان در این دامنه متراژ با سن بنای بالاتر قابل جست وجو است. این آپارتمان ها البته به ندرت در مناطق لوکس ساخته شده اند، چراکه تقاضای آپارتمان کوچک و میان متراژ در این مناطق بسیار کمتر است. اما مشاوران املاک بزرگ و فعال در مناطق لوکس نیز یک لاین فعالیت خود را به آپارتمان های زیر 90 مترمربع اختصاص داده اند تا به تقاضای جست وجو در این حدود نیز پاسخ دهند.