آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۳
اقتصادی
۴

رئیس اتاق تعاون ایران: 90 درصد قوانین بخش تعاون اجرایی نشده است

رئیس اتاق تعاون ایران اعلام کرد: 90 درصد از قوانین بخش تعاون در زمینه سیاست های اصل 44 قانون اساسی، سند توسعه بخش تعاون و قانون تعاون اجرا نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهمن عبداللهی در جمع خبرنگاران به اهمیت موضوعات اقتصادی در بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: نزدیک به 20 سال است که مقام معظم رهبری عناوین اقتصادی برای شعار سال انتخاب می کند و اهمیت اقتصاد کشور در نامگذاری شعارهای سال و بیانات ایشان کاملا مشهود است.

وی با اشاره به اینکه بخش تعاون نزدیک ترین بخش به عناوین اقتصادی در زمینه حمایت از تولید داخلی است، افزود: برای خود تکلیف می دانیم که در زمینه حمایت از کالای ایرانی اقدامات اثربخشی انجام دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان کرد: 90 درصد از قوانین بخش تعاون در زمینه سیاست های اصل 44 قانون اساسی، سند توسعه بخش تعاون و قانون تعاون اجرا نشده است و یقینا بخشی از مشکلات عدم تحقق افزایش سهم تعاون در اقتصاد عدم اجرای قوانین است و این موضوع مختص تمام دولت ها می شود که در این زمینه توجهی نکرده اند.عبداللهی با بیان اینکه بیش از 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت بوده و فضایی برای توسعه بیشتر بخش خصوصی باقی نمی ماند، گفت: طبق اهداف از پیش تعیین شده باید 25 درصد از سهم تعاون اختصاص پیدا کند اما تحقق این امر الزاماتی از جمله تامین مالی بلندمدت و پایدار دارد.

به گفته وی، بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک تخصصی پاسخگوی نیازهای عمده تعاونی ها نیست و سرمایه آن برخلاف تاکید قانون از 500 میلیارد تومان فراتر نرفته است.

رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد: عدم اجرای قوانین قطعا بخش زیادی از ظرفیت های تعاون کشور را تحت الشعاع قرار داده است اما این موضوع باعث نشده که از ظرفیت های خوب و بزرگ این بخش استفاده نکنیم.

عبداللهی همچنین در پاسخ به این سوال که نوسانات نرخ ارز چه میزان تاثیرگذاری بر اقتصاد شرکت های تعاونی گذاشته است گفت: قطعا نوسان نرخ ارز در تمام بخش ها چالش جدی ایجاد می کند اما طبق وعده هایی که بانک مرکزی داده باید ارز تک نرخی شود.

وی اضافه کرد: اقدامی که دولت برای تک نرخی شدن ارز در پیش گرفته باید در سال های گذشته دنبال می شد و قطعا شاهد چنین وضعیتی در صورت اجرای سیاست های صحیح نبودیم.