آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۳۱۲۵
سیاست
۱۵

سیادت ملکه الیزابت جعلی است

منبع: خبرگزاری حوزه

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی رجایی، رئیس پژوهشکده انساب قم، گفت: شجره نامه سیادت ملکه الیزابت جعلی است. باید مرکز «دارالنقابه» زیر نظر ولایت فقیه و مراجع تقلید تاسیس شود و جلوی ادعاهای کاذب گرفته شود. شجره نامه ای که برای ملکه انگلستان تهیه شده، بسیار ناشیانه جعل شده است؛ چراکه شجره نامه از حیث نسب باید حداقل در حدود 42 نفر باشد، حال آنکه این شجره نامه ساختگی این گونه نیست.

روش های احراز سیادت چگونه است؟

حجت الاسلام والمسلمین رجایی چندی قبل در گفت وگوی دیگری روش های احراز سیادت را چنین برشمرده است: در اصطلاح شرع و ضوابط علم انساب، سید به کسی می گویند که از طرف پدر به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام برسد. برای احراز این سیادت، سه راه شرعی و معتبر داریم که این گونه اند:

1. اشتهار (صدها ساله) یک خاندان به سیادت، به گونه ای که همه اهل محل، این خاندان را از دیرزمان به سیادت بشناسند و به سیادتشان اعتراف کنند.

2. شهادت دو عادل آگاه که در اصطلاح آن را بینه شرعی می گویند؛ یعنی چنانچه دو نفر عادل مورد اعتماد و آگاه به مسائل نسب شناسی به سیادت کسی شهادت دهند، شرعا قبول است.

3. وجود اسناد و مدارک بسیار معتبر در خاندان که بر سیادت این خاندان دلالت کنند و این اسناد عبارت اند از:

الف: شجره نامه معتبر که به تایید علمای نسب شناس رسیده باشد؛

ب: اسناد سیادت که در قدیم سراغ بزرگ محل، کدخدای محل و آقای محل می رفتند و آن شخص هم از روی شناختی که با این خاندان داشت، سندی مبنی بر سیادت این خاندان می نوشت و به آنها می داد؛ ج: وجود وقف نامه ها و امثال این اسناد معتبر که سیادت این خاندان در آنها قید شده باشد. بنابراین با این سه شیوه، سیادت یک خاندان ثابت می شود و هیچ راه دیگری برای اثبات سیادت، شرعیت ندارد.