آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۳
صفحه آخر
۱۲

کمیته روابط خارجی آمریکا «پمپئو» را رد صلاحیت کرد

مخالفت اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور با تایید صلاحیت «مایک پمپئو» به عنوان وزیر خارجه، سرنوشت وی را به صحن سنا کشاند.

دیروز صلاحیت «مایک پمپئو» گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت امور خارجه این کشور در کمیته روابط خارجی سنا رد شد. بدین ترتیت کار بررسی صلاحیت وی به صحن سنا کشیده شد.

وی روز پنج شنبه در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا تنش ها میان واشنگتن و مسکو را ناشی از رفتار نامناسب روسیه دانست و گفت از تحریم های بیشتر آمریکا علیه روسیه حمایت می کند.

وی همچنین در مورد توافق برجام گفت: «اگر نامزدی او از سوی مجلس سنا تایید شود تقویت توافق هسته ای ایران را در اولویت دستور کار خود قرار خواهد داد.» اما پایگاه «نیویورک دیلی نیوز» در گزارشی درباره روند بررسی تایید صلاحیت «مایک پمپئو» خبر داده که کار تایید صلاحیت او در کمیته روابط خارجی سنا ناکام مانده و چاره ای جز صحن سنا و رای گیری در آنجا باقی نمانده است.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «نامزدی مایک پمپئو برای وزیر خارجه شدن، در یک وضعیت متغیر و بی ثبات قرار دارد چرا که او بعد از حمله رئیس جمهور ترامپ به سوریه، حمایت کمیته روابط خارجی سنا را از دست داده است.»

بنا بر این گزارش، «مدیر کنونی سیا که بعد از اخراج رکس تیلرسون نامزد پست وزارت خارجه شده است، شاید با رای منفی همان هایی که قبلا به او (برای سمت ریاست سیا) رای دادند، مواجه شود.»

یکی از این حامیان دیروز پمپئو، سناتور ارشد و دموکرات ایالت ویرجینیا است که یکشنبه شب رسما مخالفت خود را با تعیین او به عنوان وزیر خارجه اعلام کرد.«تیم کین» عضو کمیته روابط خارجی سنا که در مبارزات انتخاباتی سال 2016 گزینه هیلاری کلینتون برای سمت معاون رئیس جمهور بوده، گفت: «ما رئیس جمهوری داریم که ضد دیپلماسی است و من در این باره که مایک پمپئو همان تمایل برای ضدیت با دیپلماسی را نشان داده، نگرانی دارم»سناتور کین در زمان تایید صلاحیت پمپئو به عنوان رئیس سیا، به او رای مثبت داده بود.