آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۴
جهان
۶

تناقض آمریکا بین ماندن یا رفتن از سوریه

با وجود حملات نمایشی آمریکا و متحدانش به سوریه همچنان موضع این کشور برای ماندن یا رفتن از سوریه نامشخص است. به طوری که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته بود یکی از دستاوردهای حمله اخیر این بود که آمریکا در سوریه خواهد ماند. اما بلافاصله پس از این اظهارات کاخ سفید واکنش نشان داد و اعلام کرد طبق برنامه پیشین نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون که مدعی شده ترامپ را قانع کرده تا نیروهای آمریکایی را «برای مدتی طولانی» در سوریه حفظ کند، اعلام کرد دونالد ترامپ خواهان بازگرداندن نیروهای آمریکایی در اسرع وقت از سوریه است. سارا سندرز، در بیانیه ای اعلام کرد، ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه تغییری نکرده و رئیس جمهور بصراحت گفته که می خواهد نیروهای آمریکایی در اسرع وقت به کشور بازگردند. وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم داعش را به طور کامل نابود و شرایطی که مانع بازگشت داعش می شود را فراهم کنیم. علاوه بر آن انتظار داریم هم پیمانان و شرکای منطقه ای ما مسئولیت نظامی بزرگ تر و مسئولیت مالی را برای تامین امنیت منطقه تامین کنند.

این درحالی است که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در چند روز گذشته گفته بود کشورش طرح خروج نیروهایش را از سوریه به تحقق اهداف مورد نظر در این کشور منوط کرده است. در یک خبردیگر هم آمده بود که آمریکا یک پایگاه نظامی جدید در شرق دیرالزور راه اندازی کرده است. این پایگاه در میدان نفتی التنک است که تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد و نیروهای آمریکایی تجهیزات بیشتری به خطوط دفاعی ارتش سوریه ارسال می کنند.

روز شنبه نیروهای متجاوز آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی با بیش از صد موشک مناطقی را در سوریه به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی هدف قرار دادند. این درحالی است که سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی تحقیقات خود را درباره دوما هنوز پایان نداده است. روز گذشته درخبری آمده بود که این سازمان نشستی فوق العاده را در لاهه برگزار کرد. هنوز نتایج این نشست رسانه ای نشده است.