آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۴
جامعه
۱۴
یادداشت

حفط طبیعت با توسعه پایدار

پورنگ پورحسینی

استفاده و بهره مندی از طبیعت برای ایجاد شغل و کسب درآمد در روستاها و فراتر از آن در شهرها از جمله کارهایی است که باعث رونق گردشگری و تمایل به کوشش بیشتر مردم برای حفظ منابع طبیعی می شود. اما این امر شرایط و اصول خاص خود را دارد.

در واقع اگر بهره برداری از مواد طبیعی و گیاهی به شکل اصولی باشد و مازاد تولید طبیعی را برداشت کنند می تواند مفید نیز باشد.اما اگر به صورت غیراصولی و بی رویه دانه ها و گیاهان برداشت شود قطعا به محیط زیست آسیب خواهد رساند. اما با توجه به این که فعالان صنایع دستی روستایی از حجم محدودی از این دانه ها برای کالاهای خود استفاده می کنند، قطعا آثار منفی آنها کمتر از سایر روش های برداشت است و آسیب کمتری را به طبیعت وارد و با رشد دوباره جایگزینی انجام می شود.

گفتنی است نهادهای مربوط با مساله محیط زیست و گردشگری می توانند از شاغلان صنایع دستی و بویژه تولید کننده های زیورآلات گیاهی استفاده بهینه ای ببرد، برای این کار صاحبان این مشاغل آموزش های لازم را در نحوه برداشت و استفاده از این دانه ها فرابگیرند، در این صورت، هم می توانند تولیدات خود را با مواد اولیه مرغوب تر تولید کنند و هم باعث حفظ محیط زیست و رشد دوباره دانه مصرفی شوند.

ایجاد شغل و گام برداشتن در راه توسعه پایدار و گسترش مشاغل این چنینی می تواند کمک بزرگی به حفظ محیط زیست کند، زیرا با پایدار و دائمی شدن درآمد حاصل از این فعالیت افراد خود تلاش می کنند این منابع تولید مواد اولیه برایشان حفظ شود. وقتی فرد احساس کند به این منابع نیاز همیشگی دارد پس تمام تلاش خود را برای برداشت قسمت مازاد این دانه و گیاهان و حفظ آن برای برداشت های بعدی می کند.

اما نباید فراموش کرد ما در استفاده نابجا و توسعه ناپایدار از طبیعت متاسفانه در صدر هستیم و بهترین راه مقابله با این امر افزایش آگاهی و حمایت از تولید کننده روستایی به عنوان نوک پیکان در چرخه حفظ محیط زیست است. برای حل این مساله نیز باید از مشاغل و فعالیت هایی که باعث آشتی دوباره مردم با طبیعت و جلوگیری از بهره برداری بی رویه از طبیعت می شود حمایت کنیم.