آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۴
جامعه
۱۷

وجود 31 هزار بیمار دیالیزی در کشور

کارشناس دیالیز اداره بیماری های خاص وزارت بهداشت با اشاره به وجود بیش از 31 هزار بیمار دیالیزی در کشور، برون سپاری مراکز دیالیز از بیمارستان ها و خصوصی سازی این مراکز را دو اقدام کلان وزارت بهداشت در رابطه با این بیماری طی چهار سال آینده عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، فرازمند با بیان این که بیماران دچار نارسایی کلیوی در مراحل پیشرفته، برای ادامه حیاتشان نیازمند یک روش جایگزین درمان هستند، گفت: در این زمینه سه روش مشخص وجود دارد که شامل پیوند کلیه، دیالیز خونی به صورت دوره ای و منظم و دیالیز صفاقی (در دیالیز صفاقی محلولی در داخل حفره شکمی تزریق می شود و سموم بدن در این محلول جذب و بعد از مدتی این محلول از حفره شکمی خارج می شود) است و خوشبختانه در کشورمان هر سه روش در دسترس بیماران قرار دارد.

وی با بیان این که دیالیز خونی در کشور ما قدمتی بالای 40 سال و دیالیز صفاقی قدمتی 20 ساله دارد، افزود: طبق آمار سال 96 حدود 30 هزار بیمار دیالیز خونی در کشور وجود دارد که این بیماران در 553 بخش دیالیز، خدمات دیالیز خونی را دریافت می کنند. باید توجه کرد که 72 درصد مراکز دیالیز خونی در کشور در فضای دانشگاهی و بیمارستان های دانشگاهی قرار دارند، 20 درصدشان در بخش خصوصی و 8 درصد آنها هم خیریه هستند. این خدمت، مستمر است و تعطیل بردار نیست. از طرفی بیمار باید علاوه بر دریافت خدمت با استفاده از یک سری داروها و مکمل ها سعی کند شرایط طبیعی بدن را تا حد امکان حفظ کند.

فرازمند با بیان این که در عین حال در حوزه دیالیز صفاقی نیز 1600 بیمار داریم که در 70 بخش خدماتشان را دریافت می کنند، ادامه داد: خوشبختانه ارائه خدمات دیالیز مزمن در کشور در همه بخش ها به صورت 100 درصد رایگان انجام می شود. بر اساس تعرفه های تعیین شده انجام دیالیز خونی در بخش دولتی 15k و در بخش خصوصی 23K است و 65 هزار تومان هم بابت ملزومات مورد نیاز به این خدمت تعلق می گیرد. بنابراین دیالیز خونی حدود 200 هزار تومان در بخش دولتی و 270 هزار تومان در بخش خصوصی هزینه دارد، اما بیمار بابت این خدمت پولی پرداخت نمی کند و کل پول هزینه دیالیز مزمن با پوشش بیمه ای 100درصدی و به صورت رایگان است.