آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۸
جهان
۲۰

دورنما

وصال روحانی (روزنامه نگار)
خبری بد برای علم پزشکی

ایندیپندنت (بریتانیا): رواج گونه ای از تیفویید در پاکستان که در قبال داروهای قوی بازدارنده هم مقاوم است، این ترس را در جهان ایجاد کرده که شاید این بیماری اعصار بالنسبه کهن خیال بازگشت هولناک را به دنیای مدرن اما بی بند و بار داشته باشد. پزشکان تا به حال 5 نوع آنتی بیوتیک بسیار قوی را روی این بیماری امتحان کرده اند اما هیچ یک جواب نداده اند و آمار حاکی از ابتلای جدی 850 پاکستانی به این بیماری در یک سال اخیر به رغم بالاترین میزان مراقبت از جانب مقام های پزشکی این کشور و سازمان بهداشت جهانی است.

کوششی تازه در سالگرد کشتار کلمباین

نیوزویک (امریکا): پنجشنبه این هفته در نوزدهمین سالگرد واقعه کشتار در دبیرستان کلمباین در کلرادوی امریکا محصلان سابق این مدرسه با همراهی خانواده های کشته شدگان آن واقعه گرد می آیند تا رفتگان را گرامی دارند و لزوم جلوگیری از وقایعی مشابه را گوشزد کنند. این تجمع یک ماه بعداز «راهپیمایی برای حفظ جان مان» که 800 هزار نفر را به واشنگتن دی سی کشاند، صورت می پذیرد. البته تلاش های قبلی در این زمینه بی نتیجه مانده زیرا از زمان کشتار کلمباین که در سال 1999 حادث شد 208 فقره تیر اندازی دیگر منجر به مرگ و میرهای کم و زیاد در واحدهای تحصیلی امریکاحادث شده و در برخی موارد قاتلان پس از اتمام کارشان ماشه را روی شقیقه خود نیز چکانده اند.

آغاز جنگ بزرگان در فضا

ایشیاتایمز (هنگ کنگ): چین و روسیه جست وجوی خود را برای یافتن سلاح های پیشرفته تازه ای که آنها را قادر به بی اثر سازی سیستم های دفاعی موشکی و ماهواره ای جدید امریکا می کند، شدت بخشیده اند. اقدام امریکا در این زمینه با این باور صورت گرفته که امکانات ماهواره ای قبلی این کشور برای مقابله با حملات احتمالی روس ها و چینی ها کفایت نمی کند و پیشرفت این رقبای شرقی در تکنولوژی های فضایی چشمگیر تر از امریکا بوده و در نتیجه تصور تعدی غافلگیرانه به بنیادهای مهم غربی از جانب این دولت ها وجود دارد. در همین ارتباط دونالد ترامپ هم هشدار داده است که اگر این کشور یک بار دیگر مثل دهه های 960 و 1970 در فضا فعال و در هماوردی های فرا زمینی پیشتاز نشود، در بازی بزرگ سیاسی جدید دنیا در دل فضا بازنده ای بیش نخواهد بود.