آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۸
اجتماعی
۴

صدور مجوز استفاده از فاینانس برای احیای دریاچه ارومیه

عیسی کلانتری از صدور مجوز برای استفاده از فاینانس با هدف احیای دریاچه ارومیه خبرداد اما تاکید کرد:«بعید است بتوان دراین خصوص موفق بود.» به گزارش «ایران»، «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست کشور در نشست مشترک نمایندگان مجلس با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه سالانه

40 سانتیمتر کاهش آب داشته که کاهش ارتفاع آب از سال 79 و 80 آغاز شد، یعنی از سال 77 ارتفاع آب 1378.1 متر ازسطح دریا بود؛ ضمن آنکه دریاچه سالانه حدود 75 سانتیمتر تبخیر دارد. او با اشاره به مسدود کردن ورودی آب به دریاچه ارومیه، گفت: کاهش بارش و بارندگی به میزان 25 درصد در طی سالیان گذشته و مسدود کردن ورودی ها در دریاچه سبب شد تا سطح آب دریاچه ارومیه کاهش یابد. متاسفانه این مساله در تمامی تالاب های کشور نیز حاکم است. وی گفت: رئیس جمهوری در ابتدای سال 92 نسبت به احیای دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک آن تاکید کردند، زیرا به هیچ وجه نمی توان به شرایط گذشته دریاچه دست پیدا کرد؛ متاسفانه حدود هزار و 30 کیلومتر مربع در جنوب شرقی دریاچه از رسوب زرینه رود پر شده است، لذا ظرف 6 ماه برنامه ریزی شد که شرایط دریاچه به وضعیتی بازگردد که بتوان از بلند شدن غبارنمک از دریاچه جلوگیری کرد.

کلانتری با اشاره به اینکه برنامه تدوین شده برای احیای دریاچه 10 ساله است، گفت: اگر روند گذشته تاکنون ادامه پیدا می کرد امروز شرایط دریاچه کاملا خشک و بی آب بود، البته برنامه احیاء پرهزینه بوده و قرار بود ظرف 10 سال 18 هزار میلیارد تومان به احیاء تخصیص پیدا کند، اما با توجه به مشکلات دولت تنها 35 درصد منابع تامین شد، البته برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس هم مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه صادر شده است، که بعید است بتوان دراین خصوص موفق بود.