آرشیو چهار‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۰۶۷
صفحه آخر
۱۶
انشای بهاری

نوروز با رسانه خوش است

بهروز بهزادی

امسال هم مثل هر سال روزنامه ها نیمی از فروردین تعطیل بودند و حتی بیشتر خبرگزاری ها و سایت های خبری هم در مسیر اطلاع رسانی کار جدی نمی کردند.

چرایی این اتفاق را باید در اقتصاد ضعیف رسانه که ناشی از تغییر عادت مردم است، جست وجو کرد چراکه اگر رسانه های کاغذی و اینترنتی با رونق مخاطب روبه رو بودند و به عنوان ابزار تبلیغات تجاری عمل می کردند، هیچ فرصتی را برای انتشار از دست نمی دادند. امیدوارم با گشایشی که در دولت روحانی در زمینه فشار بر مطبوعات و در کل رسانه ها آغاز شده است شاهد دوران بازگشت اعتماد مردم به آنها باشیم و بحران مخاطب که تبدیل به بحران فروش شده است، آهسته آهسته دست از سر مطبوعات کشور بردارد. من گرچه بخشی از کاهش فروش مطبوعات و حتی کتاب را اقتصادی می بینم و معتقدم به سبب تنگناهای درآمدی، مطبوعات از سبد خرید بسیاری از خانوارها خارج شده است ولی بخش بزرگ آن را ناشی از فشارهای شدید ممیزی طی سالیان گذشته می دانم، فشارهایی که باعث شد مطبوعات از وظایف ذاتی خود بسیار عدول کنند و برای گرفتار نشدن به مرگ زودرس از درون تهی شوند. کتاب هم چنین رویکردی را به دلیل وجود ممیزی از سر گذرانده است. اینک هر دو با این پدیده رو به رو شده اند که مردم اعتمادی به آنها ندارند.

تنها راه پروار شدن مطبوعات و کتاب ادامه همین روشی است که در دولت روحانی آغاز شده است. این روش باعث می شود که در مرحله اول نویسندگان از اتوسانسور دست بکشند. فضا آماده طرح مطالبات و خواسته های مردم شود و آنگاه دوباره اعتماد از دست رفته باز آید.

البته در این مرحله دولت باید به کمک بیاید و با یک جراحی عمیق بند ناف بسیاری از رسانه ها را که به سازمان ها و بنگاه های مختلف وابسته اند از نظر بودجه قطع کند تا دنیای رسانه پیشرفت خود را در نگاه مصرف کننده که همان مخاطب است ببیند. در چنین فضایی رقابت شکل خواهد گرفت و همین رقابت باعث خواهد شد که مطبوعات و در کل رسانه ها آیینه تمام نمای مردم شوند و تیراژ و فروش آنها افزایش یابد و کسانی که در این رشته تخصصی ندارند و به ضرب و زور یارانه و بودجه های دولتی در فضای کنونی حضور دارند به جای دیگری نقل مکان کنند.