آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۶
ماشین
۷
لذت پرواز

ظرافت های پرواز در بهار

محمدتقی امیرسام

بهار فصل بارش نعمات الهی و رویش گیاهان است. برای هر بارشی، ابتدا به چند عامل جوی نیاز خواهیم داشت که خود این عوامل می توانند در شرایط خاصی حتی موجب به خطر افتادن ایمنی پرواز شوند. به جز جبهه ها و توده های هوایی که در اثر نیروهای گرادیان اتمسفر کره زمین و تندبادهای ارتفاعات بالاتر جوی از سویی به سوی دیگر می روند، پدیده های جوی منطقه ای تحت اثر شرایط منطقه ای که در آن هستند رشد می کنند.

برای به ‍وجود آمدن توفان به دو عامل اصلی رطوبت و عامل بالابرنده نیاز داریم. عوامل بالابرنده رطوبت می تواند تغییرات فشار در ارتفاعات مختلف اتمسفر یا موانع جغرافیایی مانند کوه باشد. به این صورت که هوای مرطوب در اثر یکی از عوامل یاد شده به ارتفاعات بالای جوی صعود کرده و با افزایش ارتفاع، دمای آن کاسته می شود تا جایی که با اشباع شدن محیط از رطوبت، ابر تشکیل شود.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.