آرشیو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۷۰
اقتصاد
۱۰

دو نکته در سخنان رییس جمهور

شهرام معینی

دو نکته قابل برداشت از سخنان امروز رییس جمهور است. نکته نخست اینکه رییس جمهور به درستی سیستم قبلی وارد کردن و توزیع ارز کاغذی و نیز سیستم کنونی ارز نرخ گذاری شده توسط دولت، هیچ یک را سیستم مناسب و صحیح ارزی ندانسته و هر دو را قابل نقد می داند، این تاکید بسیار مهم است و سیگنال قوی ای از نگرش اقتصادی دولت فراتر از وضع و شرایط خاص موجود به جامعه و فعالان اقتصادی می دهد.

این اشاره رییس جمهور در واقع تایید این گمانه است که مقررات ارزی موجود، به دلیل کاهش ریسک ها در شرایط خاص موجود وضع شده است و با کاهش ریسک ها، کنار گذاشته خواهد شد. حقیقت آن است که در شرایط فعلی، جامعه و مصرف کنندگان از یک سو و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به واسطه تامین کالاهای واسطه ای موردنیاز تولید از سوی دیگر و بالاخره صادرکنندگان با ریسک های متعدد اقتصادی در فعالیت های مرتبط با تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات مواجهند که ذاتا مرتبط با تشدید مجدد تنش های خارجی در شرایط موجود است. نکته دومی که در سخنان رییس جمهور وجود دارد اینکه رییس جمهور با وثیقه قرار دادن اعتبار خود، می کوشد به فعالان اقتصادی اطمینان دهد که تا پایان سال جاری، ارز مورد نیاز آنها با همین سیستم و با همین نرخ تامین خواهد شد و می توانند بدون نگرانی از ریسک دسترسی به ارز و نرخ آن به برنامه ریزی برای فعالیت های اقتصادی خود بپردازند.

اگر چه تلاش و تعهد رییس جمهور برای اطمینان بخشی نسبی به فعالان اقتصادی ارزشمند است اما ما نیازمند یک تصمیم ملی برای تنظیم سطح تنش های خارجی هستیم چرا که در مورد روسیه و سایر کشورها نیز مشاهده کردیم تنش های سیاست خارجی در دنیای به هم پیوسته اقتصادی کنونی، مکررا به صورت تنش های اقتصادی ترجمه و در جامعه منعکس می شود. این تنش ها هم آحاد جامعه را با دشواری مواجه می کند و هم با تحت فشار قرار دادن فعالان اقتصادی، اراده آنها را برای سرمایه گذاری و فعالیت بلندمدت اقتصادی متزلزل می سازد.