آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۸
تلویزیون
۱۲

بازگشت مجری ممنوع التصویر به تلویزیون

حمید صادقی

همزمان با آغاز نمایشگاه کتاب تهران، شبکه سه سیما ویژه برنامه «یار مهربان» را با اجرای «فرزاد جمشیدی» به صورت زنده از محل نمایشگاه پخش کرد.

آخرین اجرای فرزاد جمشیدی در تلویزیون به اجرای برنامه ای زنده در ایام ماه مبارک رمضان بر می گردد. جمشیدی در برنامه سحر و ساعت پیش از اذان صبح مردم را به دینداری و دعای خیر در حق یکدیگر دعوت می کرد.

اجرای وی و ادبیات خاص جمشیدی که تشابه زیادی به نثر مسجع داشت، طرفداران زیادی در تلویزیون داشت. اما کمی بعد از آن اجراهای سحرگاهی بود که جمشیدی دچار یک پرونده قضایی شد که باعث به چالش کشیده شدن جایگاه جمشیدی شد و بعد از آن با محکومیت وی، به ناگهان این مجری پرکار از صفحه تلویزیون حذف شد. این حذف ناگهانی و ممنوع التصویری جمشیدی در افکار عمومی با پرونده قضایی وی ارتباط مستقیمی داشت.

جمشیدی برخلاف دیگر مجریان ممنوع التصویر شده تلویزیون این فرصت را هم نداشت که بتواند در فضای مجازی و مستقل از سازمان صداوسیما فعالیت داشته باشد. در حالی که مجریانی مانند «رضا رشیدپور» در زمانی که تلویزیون آنها را ممنوع التصویر کرده بود بسرعت جذب سایت های تولیدکننده محتوا برای فضای مجازی شده و حتی موفق تر از زمان اجرا در تلویزیون ظاهر شده بودند. با گذشت حدود 5 سال از ممنوع التصویر شدن فرزاد جمشیدی و در زمانی که وی به عنوان عنصر فراموش شده تلویزیون دیگر جایی در افکار عمومی نداشت به ناگهان ویژه برنامه «یار مهربان» شبکه سه سیما با اجرای فرزاد جمشیدی را به روی آنتن فرستاد تا نمایشگاه کتاب تهران را پوشش دهد. این اتفاق واکنش های نه چندان مثبتی را به همراه داشته است. روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت:«یک مجری تلویزیون پس از 5 سال ممنوع التصویری به لطف مدیریت جدید یکی از شبکه ها به اجرا برگشته است.»

مدیریت شبکه سه سیما به تازگی تغییر کرده و علی اصغر پورمحمدی جای خود را به علی فروغی داده است. بازگرداندن یک مجری ممنوع التصویر نخستین اقدام جدی فروغی در مقام مدیریت یکی از پرطرفدار ترین شبکه های تلویزیونی است. احتمالا اجرای برنامه «یارمهربان» به معنی آغازی بر حضور دوباره جمشیدی در اجراهای تلویزیونی است. مهربانی ای که امروز شامل حال «جمشیدی» شده است، سال ها است که از امثال «محمود شهریاری» دیگر مجری ممنوع التصویر شده تلویزیون دریغ می شود.