آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۸۹
صفحه اول
۱
سیاست

امریکا رفت، اتحاد ملی نیامد

محمدعلی وکیلی

در شرایطی که چند روزی از تصمیم نابخردانه دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده امریکا در مورد خروج این کشور از برجام و توافق هسته ای میان گروه 1+5 و ایران می گذرد، تحلیل هایی مختلف درمورد محاسن و مضار این رویداد مهم سیاسی مطرح می شود و در حالی که عمده نگاه ها به نقاط منفی این رویداد است و از منظر عواقب منفی آن به موضوع نگاه می شود، به نظر می رسد می توان با نگاهی متفاوت، نوعی دستاورد و محسنه نیز برای این رویداد متصور شد. در این راستا شاید مهم ترین دستاوردی که می تواند درپی خروج ایالات متحده امریکا از برجام حاصل شود، انسجام و وحدت داخلی است. با این همه، باید توجه داشته باشیم برای نیل به این اهداف، همگی باید هوشیار باشیم و با دقت از فرصت ها برای نزدیک شدن به یکدیگر استفاده کنیم اما اگر جریانات داخلی نیز بخواهند...

با اقداماتی همچون آتش زدن پرچم کشورهای دیگر نقش ترامپ ها و نتانیاهوها را بازآفرینی کنند، طبیعتا راه به جایی نخواهیم برد و قاعدتا در این صورت در میدان صهیونیست ها بازی کرده ایم.

معتقدم خروج ایالات متحده از برجام و فشارهایی که دونالد ترامپ به دنبال اعمال آن به کشور و ملت سرافراز ایران است، اتفاقا می تواند به نفع ما بوده و منجر به ایجاد نوعی وحدت و همدلی در سراسر کشور و میان مسوولان و همچنین ملت باشد اما به شرط آنکه نوعی عقلانیت، درایت و تدبیر بر رفتار سیاسی همه ما حاکم باشد.

با این حال متاسفانه در مدت اخیر شاهد چند حرکت متفاوت بودیم و این اقدامات بعضا نامتعارف عملا منجر به آن شد که نتوانیم از وضعیت فعلی در راستای ایجاد انسجام و همدلی در کشور بهره برداری کنیم و این طور که پیداست هنوز نتوانسته ایم از اقدامات اخیر دونالد ترامپ درخروج امریکا از برجام و تلاش های این کشور برای اعمال فشار به کشورمان، لااقل پیامی وحدت بخش و انسجام آفرین در داخل کشور برداشت کنیم.

قطعا امیدواریم این اقدامات ناصحیح متوقف شده و نیل به سوی وحدت و انسجام داخلی جایگزین این رویه های ناصواب شود: همچنین امیدواریم از این پس شاهد تکرار این اتفاقات نادرست نباشیم، با این همه به نظر می رسد همچنان جریانی داخل کشور خواسته یا ناخواسته، بر طبل ناامیدی مردم می کوبد و تا زمانی که این رویه متوقف نشود، نمی توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.