آرشیو چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۱
ایران زمین
۱۹

ورود نخستین سیلاب به سد «شورک» شیروان پس از 13 سال

نخستین سیلاب در پی بارش های 3روز گذشته وارد مخزن سد «شورک» شهرستان شیروان در خراسان شمالی پس از گذشت 13سال از زمان آغاز بهره برداری آن شد.

«بهزاد بهلولی»، مدیر امور منابع آب شیروان در خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مخزن این سد هم اکنون از حالت خشکی درآمده و دارای آب شده است. درحال حاضر حجم ذخیره آب سد «شورک» 20 هزار مترمکعب گزارش شده است.

رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: بیشترین میزان بارش ثبت شده استان در 48ساعت گذشته مربوط به ایستگاه «لوجلی» شیروان با 37.2 میلیمتر است. سد شورک واقع در 20کیلومتری غرب شهرستان شیروان از جمله سدهای خراسان شمالی است که کار ساخت آن در سال 78 با هدف ذخیره و تنظیم سیلاب های فصلی آغاز و سال 83 بهره برداری شد.

درهمین حال بررسی وضعیت مخازن سدهای کشور از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران از اول مهر ماه جاری تا 19 اردیبهشت ماه نشان می دهد تا این تاریخ با وجود بارش های مناسب بهاری فقط 25.3میلیارد مترمکعب از حجم مخزن کل سدها آبگیری شده است. این میزان درمدت مشابه سال گذشته 33.2 میلیارد مترمکعب بوده که حاکی از کاهش 24 درصدی است. براین اساس در این دوره زمانی تنها حدود نیمی از حجم مخازن کل سدها پر شده در حالی که در دوره مشابه سال گذشته 67 درصد حجم کل مخازن پربود.