|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/2/26: ادب حضور لازمه ورود به ضيافت الله
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6807
پنجشنبه سي و يكم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6781 26/2/97 > صفحه 11 (ماه مهر) > متن
 
      


ادب حضور لازمه ورود به ضيافت الله
آداب تشرف به ميهماني خدا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا نوراللهيان

نويسنده: حسن عبدالله زاده


    
    تکاپوي شناخت براي دستيابي به عمق فلسفه تشريع مناسک ماه صيام، افق هاي گسترده اي را بر روي انسان مي گشايد. افق هايي که به پهنه هاي آگاهي راه مي برند و جان را سرشار از لذت دانستن مي کنند. در راستاي اين تکاپو به حضور حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا نوراللهيان رفته ايم و سوالات مان را با ايشان درميان گذاشته ايم تا براي آنها پاسخي بيابيم.
    در آستانه ماه مبارک رمضان هستيم.بزرگترين اتفاق معنوي سال که انسان را مهياي قرب الهي مي کند. گذشته از شرافت ذاتي اين ماه، بعضي از وقايع خاص همچون شب قدرنيز بر شرافت ماه رمضان مي افزايد. جهت آمادگي براي ورود به اين ماه مبارک دعاي امام سجاد(ع) در هنگام زوال هر ظهر ماه شعبان بهترين دستمايه است. امام سجاد(ع)در ابتداي دعا مي فرمايد: «خدايا! بر محمّد و خاندان محمد درود فرست، درخت نبوت و جايگاه رسالت، محل آمد و شد فرشتگان، معدن دانش و خانواده وحي،... هرکه به آنان توسّل جويد ايمني يابد، و هرکه آن ها را رها کند غرق شود،... پناهگاه محکم و فريادرس بيچارگان درمانده، پناه گريختگان ودستاويز استوار براي چنگ اندازان، خدايا!دلم را به طاعتت آباد کن، و به نافرماني از خود رسوايم مساز» و درادامه مي آموزد که به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادي و از عدلت بر من گستردي و مرا در سايه رحمتت زنده داشتي، روزيم فرما به روزه داري و بپاداري عبادت در شب ها و روزهايش». آنگونه که از محتواي اين دعا برمي آيد آداب و شيوه رسول خدا(ص) اين بوده است که ماه شعبان را روزه مي گرفتند و روزه داري آن را به روزه داري ماه مبارک رمضان متصل مي کردند. فَاعِنَّا علي الإسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ... يدْابُ فِي صِيامِهِ وَقِيامِهِ فِي لَيالِيهِ وايامِهِ» پيامبر اکرم(ص) مامور است که همه سال را به عبادت برخيزد، اما ماه شعبان را که ماهي متصل به ماه رمضان است، به قيام و صوم وبکاء و جذبه الهي مي گذراند. امام سجاد(ع) به ما مي آموزد تا از خدا بخواهيم که ما را هم کمک کند تا ما هم به سنت پيامبر مقيد شويم،ماهم از سر ميل و اشتياق درماه شعبان روزه بگيريم ودر شب هاي آن بيدار شويم تا با آمادگي کامل وارد ماه مبارک رمضان شويم. هر روزهنگام ظهر اين را از خداوند طلب مي کند. مرحوم امام خميني(ره)در کتاب چهل حديث جمله اي دارند که از آيات و روايات گرفته شده است.ايشان مي فرمايد؛« اي عزيز بايد شبيه رسول الله شوي و اين شدني است». يعني من، بنده خاکي مي توانم شبيه رسول الله شوم؟... بله! مي تواني چرا که؛ «في رسول الله اسوه حسنه» رسول الله اسوه است. يعني بايد به او تاسي کنيم. البته هرکس در حد ظرف خودش، ظرف ما کوزه کوچکي است، ظرف رسول الله تمام اقيانوس هاي عظيم معرفت و قرب الهي را دربرمي گيرد. خطبه رسول اکرم(ص) درآخرين جمعه ماه شعبان حاوي نکاتي است که اگر ما به آن نکات توجه کنيم، متوجه خواهيم شد که به کدام ميهمانسرا قدم مي گذاريم. به چه ضيافتي دعوت شديم. اصلاً دعوت شديم يا نه بي دعوت مي رويم. دعوت را رسول اميني که واسط بين زمين و آسمان است ابلاغ کرده است. دعوت نامه ازجانب خداست و در لسان وحي آمده است.«کتب عليکم الصيام.» دعوت کتبي است.
    
     حقيقت روزه داري چيست؟
    صيام و روزه داري درماهي که در آستانه ورود به آن هستيم يک حقيقت ويک باطني و يک ظاهري دارد. ظاهر اين است که از طلوع فجر بايد امساک کنيم تا غروب يا مغرب – که يک اختلاف فقهي ميان برادران اهل سنت و شيعيان است- اين ظاهر روزه است. اما باطن روزه که بايستي به آن توجه داشت اين است که ما در آغاز ماه مبارک رمضان وارد ميهمانسراي باريتعالي مي شويم. در وصف اين ميهمانسرا، شارع بزرگ آيين اسلام جمله اي دارد که مي فرمايد: قد اقبل عليکم شهرالله... به شما روي آورده ماه خدا! اين ماه را ماه خدا ناميده است، حتي نه ماه رسول خدا يا ماه بندگان خدا، اين ماه « شهرالله» است. حال بندگان دعوت شده اند تا وارد شهرالله شوند. بلکه «قد اقبل عليکم...» اين ماه به شما روي آورده و الآن مقابل تان قرار گرفته است و در حال وارد شدن به آن هستيد.ماهي که به تعبير پيامبر اکرم(ص) «بالبرکه والرحمه والمغفره» است. با خودش برکات مي آورد.با خودش رحمت و مغفرت مي آورد. آنقدر درغروب هاي ماه رمضان مي بخشد که، في من تمن عليه... خداوند منت مي گذارد. پيامبر(ص) اين ماه را اينگونه توصيف مي کند؛ «شهرعندالله افضل الشهور»، اين ماه نزد خداوند از يازده ماه ديگر بالاتر است. يک شب آن از هشتاد سال برتر است. «ايامه افضل الايام» روزهاي آن هم از همه روزهاي سال بالاتر است «و لياله افضل الليالي» شب هايش نيز با هيچ يک از شب هاي ساير ماه ها برابر نيست. شب قدر آن که حساب جدايي دارد.«افضل الساعات» ساعت هايش هم ويژگي خاصي دارند و بايستي حساب ديگري براي آن ها باز شود. «هو شهر عظيم» اين ماه از عظمت و بزرگي خاصي برخوردار است، چرا که «الذي انزل فيه القرآن» است.شما را به ميهماني خداوند در اين ماه بزرگ و پر فضيلت دعوت کرده اند، «دعيتم فيه الي ضيافت الله»ابلاغ کننده اين دعوت هم رسول خداست! درحقيقت ما به ميهماني نمي رويم بلکه خودشان مي برندمان.خداوند در اين ماه باب بزرگي را گشوده و ما را به آن فرا مي خواند.
    ورود به ميهمانسراي باريتعالي شروطي دارد که اهم آنها ادب حضور است. وقتي ما به محضر بزرگي مي رسيم، ادب حضور را رعايت مي کنيم.هرچقدر اين مقام بزرگتر و داراي عظمت بيشتري باشد، ادب حضور بيشتري لازم مي شود. فرق است ميان اين که ما به نزد عالمي برويم تا آن که به حرم معصومي مشرف شويم، آنجا بايد اذن ورود گرفت. نحوه صحبت کردن، آداب زيارت خواندن و... حال اگر قرار باشد ما را ببرند به محضر امام موعود(ع) آن جذبه امام و معرفت نسبت به ولي خدا موجب مي شود تا ادب حضور بيشتري داشته باشيم.
    در ماه مبارک رمضان ما به حضور در ميهماني خود خدا دعوت هستيم. در اين ميهماني، امام عصر(ع)، آن انسان کامل هم دعوت است. از علي بن ابي طالب(ع) بياموزيم که در نخلستان ها و در نيمه هاي شب از شوق درک حضورغش مي کرد و حالت جذبه خاصي داشت. حال ما را مي برند به ضيافت الهي، مي برند به ميهمانسراي الهي ويک ماه در ضيافت الهي به همراه اوليا وپاکان شرکت مي کنيم. ضيافت الهي با ضيافت ساير مخلوقات، حتي انبيا و اوليا فرق دارد. اين ميهماني خليل الرحمان است. بنابراين رمضان فرصتي است تا انسان خودش را در حضورخداوند ببيند،بلکه دريکي از اوقات اين ماه، در حال قرآن خواندن، در حالت دعا خواندن،در سحرماه رمضان و... خداوند متعال جلوه اي از اين حضور را به او بچشاند. بايستي ذائقه ها آماده چشيدن طعم شيرين آن باشد. پيامبر اکرم(ص) با اين تاکيدات به ما يادآور مي شود که؛به ضيافت مهمي دعوت شده ايد و ميهماندار خود خداست.
    بنابراين سعي کنيم تا از حيث ظاهر و باطن خودمان را براي اين ميهماني آراسته ومهيا کنيم.تا در صف روزه گيران قرار بگيريم. با عنايت به اين که در هنگام ورود و حضور يک جلودار داريم و در عصر ما امام جلودارصف ميهمانان اين ضيافت الهي است. در عرفه وقتي مشرف مي شويم، امام عصر(ع) تنها يک نصف روز در بين واقفان حاضر هستند، اما در ماه رمضان سي شبانه روز تمام به همراه روزه داران در ضيافت الهي حضور دارند. از اين فرصت بايد براي يک سيرو سلوک استفاده کنيم، چرا که در کنار ولي خدا و يک انسان کامل قرار گرفته ايم. ادب اقتضا مي کند اين ماه از هرگناه کوچک وبزرگي دست بشوييم وروح را از هرچه غيراوست پالوده و جلا دهيم.
    در چنين حالتي به تاسي از معصوم و انسان کامل سير کمال را در پيش گرفته و از فيوضات وبرکات اين ماه عزيز برخوردار خواهيم بود. کساني که قصد آن دارند تا در اين ماه سير معنوي را از طريق مناسک ماه مبارک رمضان طي کنند لازم است نسبت به مناجات سحرها، قرائت ادعيه و به جا آوردن نوافل اهتمام جدي داشته باشند و خود را پشت سر امام مهدي(ع) بدانند و يقين داشته باشند که ايشان هر کجايي ممکن است حاضر باشند.
    
     آثار اجتماعي اين درک معنوي چيست؟
    معنويت من را قانونمند و منضبط مي کند. فکر تجاوز به ديگران، به اموالشان، به حيثيت شان، به آبرويشان، فکر تعدي به حقوق ديگران، فکر اقدام به عمل بد و غيره از انسان دور مي شود.انسان خود را غرق در عالم معنا و در محضر الهي مي يابد و به خود اجازه فکر تعدي به همنوع را نمي دهد. روح معنويت انسان را به مسير رشد وتعالي هدايت و به سماحت و بزرگي رهنمون مي شود.در کارگاه انسان سازي رمضان افراد با بهره گيري از معنويت اين ماه بزرگ مودب به ادب الهي وخيرخواه همنوعان خود مي شود ونسبت به آنان احساس شفقت و مهرباني پيدا مي کند. اگرحقيقت ماه مبارک رمضان را درک کنيم و بدرستي وارد و از آن خارج شويم حداقل دستاورد آن اجتناب از آزار و اذيت ديگران بلکه مهرورزي نسبت به سايرين است. در همين راستا است بذل مال و اطعام و برپايي سفره هاي افطار و رسيدگي به فقرا وتوجه به حال و روز مستمندان و همسايگان و... همچنين معنويت حاصل از اين ماه انسان را وامي دارد تا نسبت به اصلاح رفتار خود بکوشد وبه رعايت حقوق ديگران پايبند باشد. آثار اجتماعي معنويت گرايي ابتدا در خانواده بروز يافته و به تدريج به جامعه سرايت داده مي شود. بنابراين با قاطعيت مي توان گفت ماه رمضان در صورت شناخت و رعايت روح حاکم برمناسک وآداب آن در زدودن ناهنجاري ها و بزه هاي اجتماعي بسيار موثر خواهد بود. از اين رو لازم است در منابر و از تريبون هاي عمومي مردم را با حقيقت ماه مبارک رمضان آشنا ساخته و به ترويج معنويت آن پرداخت. نتيجه قهري چنين اهتمامي رواج ملايمت با مردم، رعايت حقوق ديگران و رسيدگي به ضعفا و فقرا و... خواهد بود که مي توان از آن ها به عنوان آثار اجتماعي معنويت ماه رمضان ياد کرد.
    
    ادب حضور لازمه ورود به ضيافت الله / آداب تشرف به ميهماني خدا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا نوراللهيان
    


 روزنامه ايران، شماره 6781 به تاريخ 26/2/97، صفحه 11 (ماه مهر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 18 بار
    



آثار ديگري از "حسن عبدالله زاده"

  برادري ديني نشانه جامعه اسلامي / در پاسداشت سالروز مواخات اسلامي،روزي كه مهرباني و برادري روي مسلمانان آغوش گشود
حسن عبدالله زاده، ايران 6/3/97
مشاهده متن    
  يك نكته از اين معنا / عبادت زمينه ساز صلح و آرامش
حسن عبدالله زاده، ايران 27/2/97
مشاهده متن    
  پاسداري از آرمان هاي انقلاب با سلاح معنويت / در گرامي داشت سالروز تاسيس سپاه پاسداران
حسن عبدالله زاده*، ايران 1/2/97
مشاهده متن    
  صنعتگري كه هنر خود را در خدمت جبهه ها قرار داده بود / شرحي برفعاليت هاي موشغ زرگريان استادكار ارمني در سال هاي دفاع مقدس
حسن عبدالله زاده، ايران 13/10/96
مشاهده متن    
  پدر موشكي ايران / به مناسبت سالگرد شهادت سردار حسن تهراني مقدم
حسن عبدالله زاده، ايران 20/8/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله بين المللي علوم اعصاب باليني
متن مطالب شماره 1 (پياپي 501)، Winter 2018را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است