|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/2/26: ۱۰۰۰ تومان چقدر مي ارزد؟
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4162
پنجشنبه بيست و پنجم مرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4089 26/2/97 > صفحه 16 (صفحه آخر) > متن
 
      


نگاه آخر 
۱۰۰۰ تومان چقدر مي ارزد؟


نويسنده: سيد محمد بهشتي

بچه كه بودم دو برادر در همسايگي مان، همبازي ام بودند. پدرشان از آن ارتشي هاي سخت گير بود كه به بچه ها پول توجيبي نمي داد و مي گفت هرچه بخواهيد خودم براي تان مي خرم و صلاح هم نمي دانست براي بچه ها بستني بخرد. در عوض وقتي پدر براي خريد نان پنج تومان بهشان مي داد، موقع برگشت مي گفتند دو تومانش را گم كرديم. سپس كتك مفصلي بابت سهل انگاري نوش جان مي كردند و بعد با ميل فراوان بستني مي خوردند. يك بار پرسيدم چرا سر راه برگشتن بستني نخورديد و آنها هم گفتند بستني با دلشوره كمتر از دو تومان مي ارزد ولي بستني با خيال راحت خيلي بيشتر از دو تومان ارزش دارد. لابد بستني فروش هم نمي دانست كه بستني هايش براي اين دو برادر دو تومان به علاوه يك كتك سير مي ارزد.
    در هر معامله از يكسو پولي رد و بدل مي شود و از سوي ديگر ارزشي. خريدار وقتي چيزي را مي خرد كه متقاعد شده باشد آنچه خريده «ارزشش را داشته». در عوض فروشنده وقتي راضي به فروش كالايش مي شود كه مطمئن باشد آنچه مي فروشد در قبال پولي كه كسب مي كند «چيزي نيست». به عبارت ديگر فروشنده متقاعد شده آنچه مي فروشد كالايي «ناچيز» است: حتي اگر جواهر باشد. البته برخي ناچيزها گران ترند و برخي ارزان تر. فروشنده هيچ وقت متوجه ارزشِ واقعي كالايش نزد خريدار نمي شود چه اگر مي شد، احتمالا هيچگاه دلش به فروش راضي نمي شد. وقتي بليت اتوبوسي به قيمت ۱۰۰۰ تومان مي خريم كه به ملاقات عزيزي برويم بليت فروش مثل آن بستني فروش نمي فهمد كه اين بليت بسيار بيشتر از ۱۰۰۰ تومان براي مان مي ارزد. آژانس هاي مسافرتي خدمات شان را كالا مي دانند و خود نمي فهمند در حال فروشِ رويايي ماندگار به خريدارند كه با هيچ رقمي قابل معاوضه نيست. به اين ترتيب در يك معامله فارغ از اينكه چه پولي رد و بدل مي شود، غالبا اين خريدارانند كه سود مي برند و فروشندگان متضرر مي شوند.
    البته در اين ميانه بعضي خريداران اين هنر را دارند كه با پول كمتر، ارزش بيشتري را نصيب خود كنند. وقتي براي خريد «خانه»اي پولي مي پردازيم اين پول خريدِ «خانه» نيست، چون براي ما كه جايي را به مثابه خانه برگزيده ايم آنجا واجدِ صفايي بي قيمت است، آنچه كه پرداخته ايم در واقع هزينه راضي كردن كسي است كه خانه ما در اسارت اوست. بسيارند مواقعي كه ما بهاي واقعي امور را نمي دهيم بلكه پول رهايي شان را مي دهيم: مثل وقتي كه كتابي را از قفسه كتابفروشي آزاد مي كنيم. اين گونه كه بنگريم براي ۱۰۰۰ تومان هيچ ارزشي نمي توان قايل شد: برخي اين هنر را دارند كه از آن به اندازه ۱ تومان بهره برند و برخي آن را همچون طعمه اي مي كنند براي به دام انداختن ميليون ها تومان.
    در جامعه سودازده همه فروشنده اند حتي وقتي خريدارند. در چنين جامعه اي كسي «خانه» نمي خرد بلكه «مِلكي» مي خرد و به اين اميد مي خرد كه روزي آن را گران تر بفروشد. پس در حين خريداري در نوبتِ فروشندگي است. جامعه سودازده خريدارِ سفر نيست حتي اگر سفر زيارت خانه خدا باشد: او فروشنده كالاهايي است كه قصد كرده با خود از سفر بياورد تا هزينه سفر را به علاوه سودي نصيب خود كند. جامعه ما اكنون سودازده است: جامعه اي كه همه در آن متضررند و هنر توليد هيچ ارزشي را ندارند. درجامعه سودازده ارزشمندترين چيزي كه توليد مي شود «پول» است و درست به همين علت پول دايما در حال بي ارزش تر شدن است. اما مي شود عكسِ حالت فوق، جامعه اي را تصور كرد كه در آن همه خريدارند و در آن هيچ چيزي رد و بدل نمي شود جز ارزش. ارزش آن چيزي است كه آدمي در پديد آوردنش ايفاي نقش مي كند و امري است ماندگار. ارزشمند آن چيزي است كه هيچ وقت «كهنه» نمي شود وليكن از بدو پيدايش «كهن» است يعني براي ماندگاري تدارك ديده شده است: مثل قالي كرمان كه هر چه پا بخورد ارزشمندتر مي شود. در چنين جامعه اي، فروشندگانش نيز خريدارند و آنچه فروخته اند را نه به طمع كسب پول كه به طمع كسب امري ارزشمندتر فروخته اند. در شرح احوال درويش عبدالمجيد طالقاني، خوشنويس برجسته دوره صفوي، آمده كه سلوك درويشي داشت و در نهايت فقر در حجره اي در مدرسه كاسه گران اصفهان روزگار مي گذراند. از جمله ارزشمندترين دستخط هايي كه از او باقي مانده حواله هايي است كه براي دكانداران در ازاي حوايج يوميه مي نوشته. مثلا حواله اي از او باقي است كه براي خريد سه غاز روغن چراغ نوشته. پيداست كه «فروشنده» روغن، «خريدارِ» خط درويش عبدالمجيد بوده و آنچه فروخته طعمه اي بوده براي صيد چيزي در حد جواهر. قابل تصور نيست كيفيت زندگي در جامعه اي كه عصّارخانه دارانش چنين فهمي از ارزش ها دارند. در چنين جامعه اي يكسره ارزش است كه رد و بدل مي شود و اصلا چيزي جز ارزش توليد نمي شود، چون فقط ارزش است كه مشتري دارد و همه خريدارند. راستي در چنين جامعه اي ۱۰۰۰ تومان چقدر مي ارزد؟
    نگاه آخر: ۱۰۰۰ تومان چقدر مي ارزد؟
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4089 به تاريخ 26/2/97، صفحه 16 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 37 بار
    



آثار ديگري از "سيد محمد بهشتي"

  دگرگوني معماري مذهبي پس از انقلاب
سيد محمد بهشتي، اعتماد 20/5/97
مشاهده متن    
  محكم ترين سنگر در جنگ پيش رو
سيد محمد بهشتي، اعتماد 7/5/97
مشاهده متن    
  نماد اهليت شهروندان
سيد محمد بهشتي، اعتماد 14/4/97
مشاهده متن    
  در مثل مناقشه نيست!
سيد محمد بهشتي، شرق 9/4/97
مشاهده متن    
  اطوار كتاب نخواندن
سيد محمد بهشتي، اعتماد 23/3/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه پيش به سوي كشاورزي اقتصادي
متن مطالب شماره 10، تير 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است