آرشیو چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۰۷
صفحه آخر
۱۲

با اشاره به رقابت تسلیحاتی قدرت های بزرگ، نیویورک تایمز: وقوع فاجعه هسته ای نزدیک است!

پایگاه اینترنتی «نیویورک تایمز» در گزارشی از قول سیاستمداران کهنه کار دوران جنگ سرد نسبت به خطر وقوع فاجعه هسته ای هشدار داده است.

ترامپ تصمیم گرفته بیش از یک تریلیون دلار در بازسازی توان هسته ای آمریکا هزینه کند. به باور برخی کارشناسان همین مسئله دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی را بین قدرت های بزرگ موجب خواهد شد. پایگاه اینترنتی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی به بررسی تهدید فزاینده وقوع یک فاجعه هسته ای احتمالی پرداخته است. این روزنامه آمریکایی نوشته: «در شرایطی که کشورهای بیشتری به دنبال بمب اتمی هستند و آمریکا و روسیه زرادخانه های هسته ای خود را گسترش می دهند، کهنه کارهای دوران جنگ سرد می گویند مردم درباره خطر وقوع فاجعه هسته ای خیلی نگران هستند.»

«نیویورک تایمز» در این گزارش از قول «ویلیام جی پری» وزیر دفاع دولت کلینتون نوشته: «زمانی که جنگ سرد نزدیک به سه دهه پیش پایان یافت، ما فکر می کردیم که خطر نابودی (با سلاح) هسته ای از بین رفته است اما خطر وقوع نوعی فاجعه هسته ای امروز در واقع بیشتر از زمان جنگ سرد است.»

بر اساس این گزارش ترامپ و ولادیمیر سران دو کشوری که بیشترین قدرت را برای نابودی یکدیگر دارند، وعده داده اند زرادخانه خود را نوسازی و تهدیدآمیزتر کنند. هیچ یک از این دو نفر به طور علنی علاقه چندانی برای تمدید موافقتنامه هایی که محدودیت هایی بر قابلیت های آنها اعمال می کند، نشان نداده است. این مسئله باعث نگرانی کارشناسانی همچون «پری» شده است.

نیویورک تایمز در ادامه می افزاید: «دهه ها مناقشه هسته ای بین آمریکا و اتحاد شوروی بر اساس این فرض بود که هیچ یک از طرفین جرات نمی کند دست به حمله بزند زیرا این اقدام باعث یک ضد حمله ویرانگر خواهد شد و برابر با ارتکاب خودکشی خواهد بود. با این حال، از نظر پری، شلیک حساب شده موشک توسط یک طرف یا طرف دیگر، نگرانی بزرگ نیست. آنچه وی را بیشتر نگران می کند، بالا رفتن احتمال ارتکاب اشتباه ناشی از افزایش میزان تسلیحات است.زمانی که تنش های بین المللی افزایش می یابد، این احتمال افزایش می یابد که ما درگیر یک جنگ هسته ای شویم.»