آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۷
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰

ضمایر (موسیقی)

من

سعید بیابانکی را که می شناسید؟ شاعری که اغلب طنز می نویسد و می گوید. اما گاهی هم جدی حرف می زند. هر چند حرف های جدی اش هم درباره طنز است. مثل این بار که به مراسم پایانی دومین جشنواره ملی طنز دانشجویی «تلخند» در زنجان رفته و گفته: طنز نیاز جامعه است، به طوری که معیاری برای تشخیص حال خوب یا بد جامعه محسوب می شود. بسیاری از معضلات و مشکلات را می توان با زبان طنز بیان کرد. طنز گونه ای از فریضه امر به معروف و نهی از منکر با زبان شیرین و دلنشین است.

بیابانکی همچنین افزوده: من معتقدم زیاد نوشتن و زیاد مطالعه کردن اصل مهم در موفقیت محسوب می شود؛ چراکه فعالیت در حوزه ادبیات طنز بسیار سخت تر از بخش جدی است و به تمرین و تلاش نیاز دارد.

او

دوشنبه گذشته بود که در همین صفحه خبر دادیم میثم درویشان پور، برنده مسابقه خنداننده شوی برنامه «خندوانه» قرار است در یک نمایش با کارگردانی اشکان خطیبی بازی و در واقع استندآپ کمدی کند. حالا هم خبر رسیده یکی دیگر از چهره های این مسابقه یعنی محمد معتضدی در نمایشی دیگر روی صحنه می رود. به نظر می رسد حالا بتوان از رامبد جوان که کارگردان و طراح آن مسابقه بود به عنوان کاشف استعدادهایی برای صدور به تئاتر یاد کرد. قصه از این قرار است که نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به کارگردانی افشین زمانی از روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرای عمومی خود را آغاز کرده و تا 26 خرداد با بازی او ادامه خواهد داشت.

آنها

دوشنبه ای که گذشت سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به قم رفت تا با مراجع عظام تقلید دیدار کند. در این دیدار، آیت ا...العظمی جعفر سبحانی هم حضور داشته است. آنها درباره کتاب و کتابخوانی صحبت کرده اند. سبحانی گفته: کتاب در زندگی انسان مساله ای ضروری است و اصولا ملت های متمدن کتابخوان هستند. سه چیز است که پرده های ماده را پاره می کند و به خدا می رسد. یکی از آنها صدای خامه دانشمندان است. هرچه بتوانیم علم و کتاب تولید کنیم و فرزندانمان کتابخوان شوند، هم متمدن می شویم و هم از فساد جلوگیری می کنیم.