|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/2/26: كارگردان ها سوژه مي شوند
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5114
پنجشنبه سوم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5107 26/2/97 > صفحه 11 (سينماي ايران) > متن
 
 


كارگردان ها سوژه مي شوند
گزارش جام جم درباره فيلم هايي كه فيلمسازان نقش مهمي در قصه هاي آنها دارند

نويسنده: علي رستگار

کارگردان ها هميشه درباره سوژه ها و موضوعات مختلف فيلم مي سازند، اما گاهي هم دوربين را به سمت خود و حرفه سينما مي چرخانند و قصه هايي درباره چگونگي ساخت فيلم ها مي گويند. فيلم در فيلم ها اگرچه معمولا راهي به فهرست پرفروش ترين ها پيدا نمي کند، اما تماشاگران عام به اين فيلم ها علاقه دارند، چون به نوعي پاسخگوي کنجکاوي هاي آنها درباره ساخت فيلم و فضاي پشت صحنه سينما و مناسبات آن است. لطف اين فيلم ها طبيعتا براي تماشاگران خاص و نخبه سينما بسي بيشتر است و عيش ديگري دارد و آنها اشاره ها و ارجاعات سينمايي موردنظر کارگردان را بهتر درک مي کنند. برخي کارگردان ها هم اگرچه به شکلي مستقل فيلمي درباره يک کارگردان و فضاي سينما نساختند، اما هر از گاهي به شيوه هاي مختلف در آثارشان اعلام حضور سينمايي کرده اند، از کارگردان بازيگراني چون چاپلين، وودي آلن و ديگران که بگذريم، شايد شايع ترين شکل اين بازيگوشي هاي سينمايي، رد شدن کارگردان ها در فيلم هايشان است. آلفرد هيچکاک بيش از هر کارگردان ديگري چنين امضاهاي تصويري از خودش به جا گذاشته است و کشف او در فيلم هايش، حتي هنوز و پس از تماشاي چندباره آثارش هم لذت خاصي به همراه دارد. محمدحسن معجوني در فيلم «خوک» که اين روزها در اکران است، نقش يک کارگردان سينما را بازي مي کند که با چالش هايي جدي در زندگي شخصي و فيلمسازي همراه است. در گزارش امروز صفحه سينماي جام جم و به قصد يک بازي سينمايي و من باب يادآوري و خاطره بازي سراغ برخي فيلم در فيلم هايي رفتيم که کارگردان ها در قصه هايشان نقش هاي مهم يا فرعي دارند.
    
    خوک
    آخرين ساخته ماني حقيقي، يکي از مهم ترين فيلم هايي است که کارگردان در قصه نقشي اساسي دارد و همه چيز حول محور او مي گردد. معجوني بخوبي نقش يک کارگردان مشهور سينما به نام حسن را بازي مي کند که بدبياري از همه طرف او را محاصره کرده؛ کار فيلمسازي اش پر دست انداز است و بازيگر محبوبش هم کار با کارگردان ديگري را ترجيح داده. ضمن اين که قاتلي دست به قتل سريالي کارگردان هاي مشهور سينماي ايران زده، اما حسن جايي در فهرست مقتولانش ندارد.
    
    حاجي آقا آکتور سينما
    فيلمسازي درباره کارگردان ها و فضاي سينما سابقه اي ديرينه در ايران دارد و کارگردان هاي ما از همان دومين فيلم تاريخ سينماي ايران، براي خودشان نوشابه باز کردند! آوانس اوگانيانس که کارگرداني دو فيلم اول سينماي ايران را به نام خود ثبت کرده، در فيلم دومش حاجي آقا آکتور سينما، قصه کارگرداني (در آن فيلم از عنوان فرانسوي کارگردان، رژيسور استفاده مي شود) را با بازي خودش روايت مي کند که براي ساخت فيلم، پي سوژه مي گردد.
    
    دو فيلم با يک بليت
    داريوش فرهنگ از جمله کارگردان بازيگرهاي سينما و تلويزيون ايران است و تقريبا فيلمسازي و بازيگري را به طور همزمان و با يک ميزان اهميت پيش مي برد. او در دو فيلم با يک بليت سراغ فضاي پشت صحنه مي رود و يکي از بهترين فيلم در فيلم هاي سينماي ايران را مي سازد. خودش هم نقش يک کارگردان سينما را بازي مي کند که از آمريکا برمي گردد تا اولين فيلمش را در سينماي ايران بسازد. اما بدشانسي مي آورد و پاي ستاره فيلم در يکي از صحنه ها مي شکند و آقاي کارگردان بايد اثرش را به موقع به جشنواره برساند. بنابراين يک فروشنده دوره گرد عشق سينما را به جاي بازيگر مصدوم فيلم انتخاب مي کند. چالش هاي کارگردان با اين نابازيگر از بخش هاي جذاب فيلم است.
    
    ميکس
    اين ساخته داريوش مهرجويي بخوبي رنگ و بوي سينما را دارد. آن تماشاگراني که کنجکاو و شيفته فضاي پشت صحنه فيلم ها و چگونگي مراحل ساخت و آماده سازي آنها هستند، از تماشاي اين فيلم سيراب مي شوند. خسرو شکيبايي، هنرمندانه نقش کارگرداني را بازي مي کند هرطور شده بايد جديدترين ساخته اش را آماده کند و به جشنواره فيلم فجر برساند، اما هيچ چيز آن طور که مي خواهد پيش نمي رود. بتازگي و به بهانه درگذشت ناصر چشم آذر، سکانس مشترک اين آهنگساز و خسرو شکيبايي در ميکس، فراوان در فضاي مجازي به اشتراک گذاشته شد.
    
    زير درختان زيتون
    «من محمدعلي کشاورز هستم، بازيگر که در اين فيلم نقش کارگردان رو بازي مي کنم. ساير بازيگران همه محلي هستند.» اين اولين ديالوگ هاي فيلم زير درختان زيتون است که توسط تنها بازيگر حرفه اي آن رو به دوربين ادا مي شود. عباس کيارستمي در اين فيلم از مجموعه سه گانه کوکر (زندگي و ديگر هيچ و خانه دوست کجاست؟)، فيلم در فيلمي شاعرانه و انساني مي سازد. کشاورز در اين فيلم نقش کارگرداني را بازي مي کند که قصد ساخت فيلمي زندگي بخش را در پي زلزله مرگبار رودبار و منجيل دارد. درواقع اين بازيگر در فيلم بخوبي تفکر کيارستمي، کارگردان فيلم واقعي و اصلي را نمايندگي مي کند.
    
    قصه ها
    رخشان بني اعتماد که همواره سينماي دغدغه مند و متعهدانه اجتماعي را دنبال کرده، در قصه ها قهرمان ها و شخصيت هاي فيلم هاي قبلي اش را در جامعه امروزي به تصوير مي کشد و سرنوشت اکنون آنها را پيش روي مخاطب قرار مي دهد.
    او براي پيوند قصه هاي پراکنده فيلم از حضور يک کارگردان مستند بهره مي برد که نقش او را حبيب رضايي بازي مي کند. رضايي در اين فيلم مستندسازي است که دوربين به دست در شهر مي چرخد و برخي واقعيت هاي جامعه را ثبت مي کند. «هيچ فيلمي براي هميشه توي کمد نمي مونه.» که توسط رضايي بيان مي شود، حرف دل خود بني اعتماد به عنوان کارگردان واقعي فيلم است.
    
    برگ جان
    ابراهيم مختاري، از کارگردان ها و مستندسازان خوب و باسابقه سينماي ايران است که نزد عامه تماشاگران با فيلم «زينت» شناخته مي شود. اما او چند مستند خوب از جمله مکرمه خاطرات و روياها، يک سفر صيادي، اجاره نشيني، نان بلوچي و زعفران را در کارنامه دارد. فيلم داستاني برگ جان به نوعي وامدار واقعيت است و قصه ساخت مستند زعفران را با افزودني هاي داستاني به تصوير مي کشد. در برگ جان، مهدي احمدي نقش کارگرداني را بازي مي کند که مي خواهد فيلمي درباره زعفران و مراحل کشت، داشت و برداشت آن بسازد، اما موانعي سر راهش قرار دارد. ضمن اين که مشکلات زندگي شخصي او هم هست.
    
    خوب، بد، جلف
    ماني حقيقي که در فيلم در حال اکران خوک، موانع پيش روي يک کارگردان سينما را به تصوير کشيده و هرچه مشکل و بدبختي است روي سر کاراکتر حسن آوار مي کند، در کمدي خوب، بد، جلف اولين ساخته سينمايي پيمان قاسم خاني، در نقش خودش ظاهر مي شود؛ ماني حقيقي، کارگردان فيلم هاي هنري سينما! او مي خواهد يک فيلم پليسي متفاوت بسازد، اما خانم تهيه کننده اصرار دارد دو بازيگر ناکارآمد را که در آثار سطح پايين تجاري بازي مي کنند، به فيلم قالب کند! نتيجه اين فشار، سکته قلبي و مرگ آقاي کارگردان است.
    
    از هشت و نيم تا سينما پاراديزو
    سينماي جهان تقريبا هر وقت که سراغ موضوع فيلم در فيلم ها و عالم سينما رفته، اثر جذابي توليد کرده و لذتي زائدالوصف بويژه به تماشاگران پيگير سينما داده است.
    اين آثار اگر وجه هنري بارزي داشته باشند، حتما جايي در فهرست برترين هاي منتقدان خواهند داشت. احتمالا بارزترين نمونه «هشت و نيم» شاهکار فدريکو فليني باشد که قصه اش درباره گوئيدو آنسلمي، يک کارگردان سينما با بازي مارچلو ماستروياني است که موقع ساخت فيلمش، درگير عوالم کودکي و خاطرات گذشته مي شود. ماستروياني در اين فيلم به نوعي خود فليني است.
    «سينما پاردايزو» ساخته محبوب جوزپه تورناتوره هم يک اداي دين کامل به سينما و فيلمسازي است. سالواتوره که در کودکي، وردست آلفردو آپاراتچي سينما بود، در بزرگسالي کارگردان سينما مي شود. او پس از اين که خبر مرگ آلفردو را دريافت مي کند، براي مرور خاطرات به روستاي زادگاهش برمي گردد.
    مادر من، ساخته ناي مورتي، سانست بولوار ساخته بيلي وايلدر، سلام سزار ساخته برادران کوئن، آرتيست ساخته ميشل هازاناويسيوس، رز ارغواني قاهره ساخته وودي آلن، آواز در باران ساخته جين کلي و استنلي دانن، تحقير ساخته ژان لوک گدار و نمايش ترومن ساخته پيتر وير برخي ديگر از فيلم هايي است که سوژه سينمايي دارند و حضور کارگردان ها در دل قصه هاي آنها تعيين کننده است.
    کارگردان ها سوژه مي شوند / گزارش جام جم درباره فيلم هايي که فيلمسازان نقش مهمي در قصه هاي آنها دارند
    


 روزنامه جام جم، شماره 5107 به تاريخ 26/2/97، صفحه 11 (سينماي ايران)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار



آثار ديگري از "علي رستگار"

  خاموشي «شهاب» / پيكر هنرمند قديمي سينما و تلويزيون تشييع شد
علي رستگار، جام جم 31/2/97
مشاهده متن    
  بدمن هاي خوب / گزارش جام جم درباره نقش منفي هاي سينما به بهانه درگذشت حسين شهاب
علي رستگار، جام جم 30/2/97
مشاهده متن    
  قنبر متفاوت ترين نقش احمد مهرانفر / گفت و گو با رضا مقصودي، نويسنده و كارگردان «خجالت نكش»
علي رستگار، جام جم 24/2/97
مشاهده متن    
  حمله بلاتكليف ها به كم فروش ها و پرفروش ها / گفت و گو با سيدمسعود اطيابي، كار گردان «تگزاس» فيلم پرفروش اين روزهاي سينماي ايران
علي رستگار، جام جم 16/2/97
مشاهده متن    
  جهانبخش ما
علي رستگار، جام جم 11/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم و صنايع غذايي ايران
متن مطالب شماره 2 (پياپي 75)، ارديبهشت 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است