آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۷
ایران
۱۵

با بالا رفتن آب دریای خلیج فارس بسیاری از جزایر ایرانی، زیر آب می رود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این که آب دریای خلیج فارس تا 20 سال آینده 20 متر بالاتر می آید، گفت: تغییر اقلیم به معنای تغییر بازگشت ناپذیر در شرایط آب و هوایی یک منطقه در بازه زمانی بلندمدت است.

به گزارش ایسنا، محمد پورکاظمی که در همایش ملی تغییر اقلیم و اکوسیستم های آبی در بندرعباس سخن می گفت، افزود: تغییر اقلیم مهم ترین چالش قرن حاضر است که باعث افزایش دما و بالا رفتن آب سطح دریا ها می شود.

وی با بیان این که بالا رفتن آب دریا در روند 80 ساله باعث زیرآب رفتن بسیاری از جزایر ایرانی می شود، تصریح کرد: تغییر فصل بارش ها و افزایش بارش های تابستانه، افزایش سه درجه ای دما، شکوفایی جلبکی و از بین رفتن آبسنگ ها از دیگر تغییرات اقلیمی در کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور این را هم گفت که با افزایش سه درجه ای دما بیش از 14 درصد از زمین های کشاورزی حاصلخیز از بین خواهد رفت و در مراحل رشد لاروی، بچه ماهیان و بسیاری از آبزیان اختلال ایجاد می شود.

وی از ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه تغییر اقلیم در استان ها با بودجه و ردیف اختصاصی به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: افزایش پوشش های گیاهی در ساحل و دریا و پرورش جلبک می تواند تغییر اقلیم ها را کند کند.