آرشیو پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۰
دیپلماسی
۴

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام در بخش مراقبت های ویژه است

در فضای بسیار دشواری کار می کنیم. این نکته ای است که مردم اروپا می دانند، مردم ایران می دانند، رهبری [کشورها] می دانند. بعد از اینکه هفته گذشته همین موقع، در پایان هفته، از بیانیه رییس جمهور [دونالد] ترامپ مطلع شدیم، فضای دشواری شکل گرفته است.

تلاش می کنیم اطمینان یابیم برجام پابرجا می ماند. می دانیم که کار دشواری است، اما مصمم به انجام آن هستیم و کار را برای اجرای اقداماتی که کمک کند از محقق شدن آن [هدف] اطمینان یابیم، آغاز کرده ایم.

ممکن است نتوانم درباره ضمانت های حقوقی یا اقتصادی صحبت کنم، اما می توانم درباره کار جدی، مصمم و متعهد از سوی طرف اروپایی و همچنین طرف ایرانی برای حفظ تعهدات مان صحبت کنم.

ما به هیچ وجه درباره افزودن ضمیمه یا اصلاح توافق صحبت نمی کنیم. درباره ایجاد اقدامات مشخص و راهکارهای عملی مشخص برای پرداختن به این موضوعات صحبت می کنیم که می توانند بسته به موضوعات مختلفی که تحت پوشش قرار می دهند، شکل های مختلفی داشته باشند.

همه طرف ها اعلام کردند که بر فوریت یافتن راهکار واقفند نه به خاطر تقویم، بلکه به این دلیل که اگر می خواهیم این توافق را حفظ کنیم، که کار ساده ای هم نیست، هرچه زودتر این کار را کنیم، بهتر و ساده تر است. البته باز هم می گویم، کار ساده ای نیست و اگر بخواهم از اصطلاحی که برخی دور میز به کار بردند استفاده کنم، باید بگویم که گویا «یکی از اقوام ما در بخش مراقبت های ویژه است و همه ما می خواهیم در اسرع وقت او را از بخش مراقبت های ویژه خارج کنیم.»