آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۰
دیپلماسی
۴

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: خیالبافی نمی کنیم

فهرست مندرج در بیانیه مشترک بروکسل، فهرستی از کارهایی است که باید انجام شود. این اقدام ها باید عملیاتی، جزیی و ریز شود تا براساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم که این گام ها تا چه مقدار می تواند منافع ایران را تضمین کند.

نشست بروکسل برای شروع اقدام مناسبی بود و پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد، اما این پایان کار نیست و تصمیم گرفتیم از ابتدای هفته آینده رایزنی ها را شروع کنیم. از هفته آینده جلسات فشرده کارشناسی در داخل اروپا و در مشورت با ما انجام می شود تا ما اطمینان حاصل کنیم اقداماتی که می کنند از نظر ما کفایت می کند.

آنچه قابل حصول از این مذاکرات است را اخذ کرده و به تهران ارایه خواهیم داد و تصمیم گیری در سطح عالی کشور انجام خواهد شد.

از مسائلی که در نشست های بروکسل مطرح شد ضرورت اجرای تعهداتی بود که در حوزه حمل و نقل دارند و در بیانیه موگرینی به مساله حمل و نقل اشاره ای شده بود.

دلیل وضع تحریم علیه ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی عصبانیت امریکا از شرایطی است که پیش آمده و ما باید توقع داشته باشیم امریکایی ها از این حرکات عصبانیت بیشتر نشان دهند.

ما در چارچوب واقعیات صحبت می کنیم: اروپایی ها متحد امریکا هستند و قرار نیست اروپا روابطش را با امریکا کنار بگذارد. ما دنبال خیالبافی نیستیم که اروپا روابطش را با امریکا به هم بزند، چنین چیزی نه امکان پذیر است و نه اروپایی ها این را می گویند، بلکه به دنبال این هستیم اروپایی ها از منافع خود دفاع کنند.