آرشیو پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۲
ماه مهر
۱۱
چشمه های جاری

تاملی برنکات قرآنی - 2

سرآغاز هرکاری با نام خدا

کاظم آشفته (پژوهشگر)

«بسم الله الرحمن الرحیم» به نام خداوند بخشنده مهربان/ 113 سوره قرآن

الف - در مورد «بسم الله» علامه طباطبایی می گوید: «معنی تسبیح نام خدا این است که آنجا که مقام تقدیس و تکریم است نام مخلوق در ردیف نام الله قرار نگیرد یا در جایی که نام الله باید برده شود، نام موجود دیگری به میان نیاید»

(هر دو شرک است) و برخی مفسران هم معتقد هستند رحمان رحمتی عام است و شامل همه انسانها می شود و رحیم خاص مومنین است.

ب - آیاتی از قرآن نشان می دهد شروع کارها می باید با نام خداوند آغاز شود. به آیات ذیل توجه فرمایید:

1-إنه من سلیمان و إنه بسم الله الرحمن الرحیم (30)

(نامه)از طرف سلیمان است و(مضمون آن) این است: به نام خداوند بخشنده مهربان (آیه30 سوره نمل)

2- و قال ارکبوا فیها بسم الله مجراها و مرساها إن ربی لغفور رحیم (41)

(نوح) گفت: در آن سوار شوید. به نام خداست روان شدنش و لنگر انداختنش، بی گمان پروردگار من آمرزنده ی مهربان است. (آیه 41سوره هود)

ج- در ابتدای همه سوره های قرآن جمله بسم الله... آمده است به استثنای سوره توبه در مورد علت نبود بسم الله... در ابتدای این سوره نظر محققین این است که فرمان خداوند به پیامبر در آغاز بعثت در انجام وظیفه هدایت مردم با نام خدا است. «اقرا باسم ربک الذی خلق:بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید»و روی همین اصل، تمام سوره های قرآن، با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می شود تا هدف اصلی که هدایت بشر به سعادت است، بدون شکست انجام شود. تنها سوره توبه است که «بسم الله الرحمن الرحیم» را در آغاز آن نمی بینیم; چرا که سوره توبه با اعلان جنگ به جنایتکاران مکه و پیمان شکنان آغاز شده و اعلام جنگ با توصیف خداوند به رحمان و رحیم سازگار نیست.

د -می گویند برای نخستین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «بسم الله الرحمن الرحیم» را انجام داد که در آن ترجمه «بسم الله...» «به نام یزدان بخشاونده» آمده است.