آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۸
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل دوم (موسیقی)

فصل سکوت فرهاد

فرهاد هراتی سال هاست که با گروه نامیرا به صحنه می رود؛ مدرس موسیقی و آهنگساز و رهبر ارکستر است و حالا به «فصل سکوت» رسیده تا قطعاتی از موسیقی کلام را به مخاطبانش هدیه کند.

آلبوم موسیقی فصل سکوت به گفته هراتی یک اثر تجربی است و در ستایش سکوت، چرا که او در یادداشتی برای فارس درباره سکوت آدمی نوشته که آمیخته ای از سرفصل های رنگین زندگی است و ورق هایی آغشته با ناکامی ها و کامیابی ها. هراتی سکوت را به کتاب قطوری از شکست ها و پیروزی ها تعبیر کرده و آن را شگفت انگیزترین دریافت ها از جهان هستی می داند. این که ما در سکوت بزرگ می شویم و سکوت ما روز به روز بزرگ تر.

هراتی این آلبوم را روایتگر مسیر تبدیل سکوت به فریاد و تصمیم برای دستیابی به نهراسیدن و حرف زدن می داند و باور این که هنوز زنده است و امیدوار. این آلبوم 77 شب و روز زمان برده که 33 روز صرف ساخت تمام قطعات برای پیانو شده و 44 روز هم صرف تنظیم اثر برای سازهای دیگر.

ضبط و تولید فصل سکوت از تیرماه 96 آغاز شد و در آغاز قرار بود فقط یک سولوی پیانو باشد اما بعدها فرهاد هراتی تصمیم گرفت بر اساس جذابیت های آن، به تجربه هایش تکیه کند و آلبومی تدارک ببیند که در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی الکترونیک جای بگیرد.

فصل سکوت در واقع یک پروژه است و از آن که آلبومش منتشر شود، به صورت یک نمایش در فرهنگسرای نیاوران به صورت ویژه اجرا شد و استقبال مخاطبان باعث شد، برنامه ریزی هایی برای اجرای عمومی آن صورت بگیرد. قرار بود این آلبوم اسفندماه وارد بازار شود و هراتی سخت کوشیده بود آن را پیش از تعطیلات نوروزی به علاقه مندان موسیقی ارائه کند اما شرایط مهیا نشد و حالا این آلبوم به بازار آمده است.