آرشیو چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۷
سیاسی
۳
تحلیل روز

روح سرگردان دوم خرداد

غلامعلی دهقان (فعال سیاسی)

21 سال از انتخابات دوم خرداد سال 1376 می گذرد.

انتخاباتی فراموش نشدنی که سرآغاز شروع فصل رقاب تهای گرم انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی گردید.

درباره آن روز و پیامدهایش نکات زیر قابل توجه است.

1- درست است که انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد 1376 اولین انتخابات عصر جمهوری اس امی نبود و پیش از آن کشور شاهد برگزاری 6 انتخابات رئیس جمهوری بود ولی بدون اغراق به جز اولین انتخابات که تا حدی رقابتی بود، در بقیه انتخابا تها همیشه حضور چهر های با وزن سیاسی بالا، اجازه شک لگیری رقابت انتخاباتی را نم یداد و م یتوان گفت نتیجه انتخابات از قبل با احتمال بالا قابل پی شبینی بود. اما در انتخابات دوم خرداد، حضور چهر ه هایی در حد و قواره هم، اولین انتخابات رقابتی جمهوری اسلامی را رقم زد. رقابتی که از آن روز شروع شد، همچنان ادامه داشته و با شک لهای دیگر در 20 سال گذشته تکرار گردید. انگار روح سرگردان دوم خرداد در سپهر سیاسی ایران هرگاه فرصتی برایش پیدا شود، خودنمایی م یکند که آخرین آن، انتخابات 29 اردیبهشت سال گذشته بود که یادآور انتخابات دوم خرداد 76 بود.

2- پس ازپایان برگزاری انتخابات دوم خرداد 1376، اولین فردی که به رئیس جمهوری منتخب مردم تبریک گفت، رقیب وی علی اکبر ناطق نوری بود. جوانمرد سیاسی که به خاطر ویژگ یهای اخلاق یاش هنوز هم نزد جناحهای سیاسی کشور محبوبیت دارد. واقعیت این است رعایت قاعده اخاق و انصاف برای هر سیاستمداری ضروری است. در آن انتخابات با آنکه رقابت هم بود ولی طرفین به نتیجه پایبند بودند.

3- درست است که گفتمان جناح پیروز پس از 8 سال در انتخابات سال 84 نتیجه را واگذار کرد ولی از آنجا که گفتما نها افول م یکنند ولی نم یمیرند، سا لها بعد اصلاحطلبان با نقد درون گفتمانی، بار دیگر با خوانش اعتدالی از اصلاحات

به قدرت بازگشتند و با ائتلاف با اعتدالیون، نشان دادند برای رسیدن به هدف میتوان انعطاف داشت و خواست حداقلی بر حداکثری ترجیح دارد. نوعی سیاس تورزی عقلانی که ناشی از خردورزی و عبر تآموزی از تاریخ است.