|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/3/9: گيشه در تسخير سرگرمي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4416
چهار شنبه 26 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4101 9/3/97 > صفحه 14 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


گزارش 
گيشه در تسخير سرگرمي
نگاهي به مقوله فروش فيلم هاي سينمايي

نويسنده: مازيار معاوني


    
    نگاهي به جدول فروش فيلم هاي روز امريكا به عنوان كشوري كه از منظر ميزان سرمايه در گردش صنعت سينما حرف اول را در جهان مي زند بار ديگر بر يك واقعيت انكارناپذير صحه مي گذارد. اينكه صرف نظر از تمام ساحت ها و رسالت هاي ريزودرشتي كه براي سينما به عنوان يكي از قدرتمندترين ابزارهاي رسانه اي دنياي مدرن در نظر گرفته مي شود اما اين هنر ارزشمند و تاثيرگذار همچنان بيشتر از هر چيز ديگري روي همان پايه اي ايستاده كه از ابتدا بر آن پايه نهاده شده، قد علم كرده و در ميان ساير ابزارهاي رسانه اي براي خود جايي دست وپا كرده است. سرگرمي سازي و هنر ايجاد لحظاتي مفرح و سرگرم كننده خارج از چارچوب هاي سختگيرانه مناسبات زندگي واقعي و به عبارتي غرق كردن تماشاگر حتي براي ساعاتي كوتاه در روياهاي رنگارنگ، همان پايه و ستون اصلي سينما در طول يك قرن و اندي عمر اين هنر/صنعت بوده است. عنصري كليدي اي كه اگر بنا به فرض محال و در شرايطي گلخانه اي از سينما حذف يا كمرنگ شود به از هم پاشيدن چرخه اقتصادي كل جريان سينما و از بين رفتن فرصت ها و زمينه هاي لازم براي پرداختن به تمام آن ساحت هاي ديگر سينمايي مي انجامد كه در ظاهر ماهيت سرگرم كننده نداشته يا از اين نظر غلظت كمتري دارند. نگاهي به فهرست فيلم هاي پرفروش تاريخ سينماي دنيا صحت اين مدعا را به اثبات مي رساند كه پربيننده ترين آثار سينمايي دنيا كه هركدام به نوبه خود تضمين كننده حيات و پابرجايي اين مديوم در بازه زماني منحصر به خود بوده اند يا در رسته فيلم هاي موسوم به جريان سرگرمي رده بندي مي شوند يا اگر هم به ژانرهاي ديگري تعلق دارند تمام جوانب لازم براي رنگ و لعاب و جذابيت بخشيدن به اثر با استفاده از قالب هاي سرگرم كننده در آنها لحاظ شده است. از ميان ١٠ فيلم پرفروش تاريخ سينما كه با احتساب ميزان تورم در طول دهه هاي متفاوت ساخت و عرضه شان هم محاسبه شده اند در كنار آثاري مثل «آواتار/ جيمز كامرون/ ٢٠٠٩»، «جنگ ستارگان/ جرج لوكاس/١٩٧٧» و «اي.تي. موجود فرازميني/ استيون اسپيلبرگ/١٩٨٢» كه به لحاظ تعلق ژانري در رسته فيلم هاي علمي/تخيلي و داراي جذابيت بالقوه براي عموم مخاطبين و نه فقط علاقه مندان جدي تر سينما قرار مي گيرند نام هايي نظير«بربادرفته/ ويكتور فلمينگ /١٩٣٩»، «دكتر ژيواگو/ ديويد لين/١٩٥٦»، «ده فرمان/ سيسيل. ب. دوميل/١٩٥٩» و «تايتانيك/ جيمز كامرون/١٩٩٨» هم ديده مي شوند كه تم غالب و جوهره اصلي آنها بر عنصر سرگرمي استوار نيست و در عين حفظ رويكرد اصلي خود به واسطه لحاظ شدن مولفه هايي جذاب از طراحي شخصيت و انتخاب بازيگران مقبول و محبوب تماشاگران گرفته تا شيوه پرداخت روايي، نماهاي چشم نواز و به كارگيري جلوه هاي ويژه در اندازه هايي شگفت و تحسين برانگيز، هم از منظر جذب مخاطبين خاص و عام و هم به لحاظ رسيدن به ارقام بالاي فروش و چرخاندن چرخ صنعت سينما در تاريخ سينما جاودانه شده اند، فيلم هايي كه در رسته آثار كلاسيك تاريخي يا اقتباس شده از آثار بزرگ ادبي جاي مي گرفتند و شايد در زمان انتخاب به عنوان متن اصلي فيلمنامه يك اثر سينمايي، كمتر كسي قرار گرفتن شان در ميان ١٠ اثر پرفروش تاريخ سينماي دنيا را پيش بيني مي كرده است. البته به اقتضاي تغيير شرايط تاثيرگذار بر سينما از شرايط اجتماعي و سياسي گرفته تا پيشرفت هاي فناوري و غيره، آثار سينمايي و به تبعيت از آنها فيلم هاي پرفروش دهه هاي مختلف تاريخ سينما هم دچار تغييراتي شده اند. اگر در دهه هاي ابتدايي آثار كمدي به ويژه كمدي هاي صامت سالن هاي سينمايي را فتح كرده بودند اما درگذر زمان ملودرام ها، آثار برگرفته از رمان هاي مشهور جهان، بيگ پروداكشن هاي تاريخي و در دهه هاي نزديك تر به زمان حاضر، فيلم هاي ژانر اكشن، قهرماني، گونه علمي- تخيلي و انيميشن هاي نوين گيشه سينماها را نشانه گرفته اند. در همين دو ماه گذشته فيلم «پلنگ سياه» ساخته رايان كوگلر كه در رسته آثار تخيلي/ قهرماني جاي مي گيرد از سقف فروش يك ميليارد دلار عبور كرد تا در رده يكي از پرفروش ترين آثار هزاره اخير قرارگرفته و عنوان سومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي امريكا را به خود اختصاص دهد. فيلمي كه در سرزميني خيالي به نام «واكاندا» اتفاق مي افتد كه تمثيلي از يك كشور آفريقايي با طبيعتي زيبا و باشكوه است كه مطابق معمول دندان طمع غربي هاي استعمارگر براي تحت سلطه درآوردن و نابودي آن تيز شده و حالا اين «تي چالا» يا همان «پلنگ سياه» است كه براي حفظ هويت و تماميت سرزمينش به پا مي خيزد. بازهم همان جوهره پركشش سينما از طبيعت چشم نواز آفريقا گرفته تا شجاعت و مهارت هاي محيرالعقول پلنگ سياه و بازيگراني كه براي عامه مخاطبان جذبه دارند در كنار هم گردآمده اند تا سومين فيلم پرفروش قوي ترين سيستم سينمايي دنيا از نظر ميزان فروش و استقبال مخاطبين حتي بالاتر از «شواليه تاريكي» قرار بگيرد كه كريستوفر نولان بزرگ و نامدار كارگرداني اش كرده است. به تبعيت از رويكرد كلي مخاطبين به سينما، در سينماي ايران هم بيشترين بازگشت سرمايه از ناحيه فيلم هايي رقم خورده كه در رسته آثار عامه پسند جاي مي گيرند. در سينماي ايران كه خبري از توليد آثاري در گونه علمي- تخيلي نيست و گونه هايي نظير انيميشين هم با وجود پيشرفت هاي خيره كننده سال هاي اخير هنوز آن گونه كه بايدوشايد در جذب مخاطبان گسترده توفيقي ندارند غالبا برد با آثاري از ساير ژانرهاي سينمايي بوده است. در سينماي پيش از انقلاب كه طبعا سينما پديده اي نوظهورتر محسوب مي شده آثاري با مضامين ساده و موردعلاقه اكثريت غيرفرهيخته تماشاگران آن دوره زماني كه اصطلاحا «فيلمفارسي» ناميده مي شدند با تكيه برخلق قهرمانان بزن بهادر و سازوآواز حرف اول و بعدتر متناسب با اوضاع ملتهب سياسي، سينماي اعتراضي كه در گونه اجتماعي جاي مي گرفته حرف اول را در گيشه ها مي زدند. در دهه هاي نخست پس از انقلاب هم آثار اكشن (با حضور ستارگاني نظير جمشيد هاشم پور) و ملودرام هاي سنتي نظير «گل هاي داوودي» و «مي خواهم زنده بمانم» و در دهه هاي اخير دو ژانر كمدي و ملودرام (به ويژه ملودرام هاي اجتماعي) فاتح گيشه سينماها بوده اند، البته در اين ميان گونه كمدي جايگاه بسيار مستحكم تري دارد و نگاهي به فهرست آثار پرفروش دو دهه اخير سينماي ايران به سادگي اين ادعا را به اثبات مي رساند. آثاري همچون «نهنگ عنبر ١ و ٢»، «آينه بغل»، «گشت ارشاد ٢»، «خوب، بد، جلف» دريكي دو سال اخير تا فيلم هايي نظير زاپاس، اخراجي ها، مارمولك، مرد عوضي، اجاره نشين ها و... جايگاه هاي بالاي ليست پرفروش هاي سينماي ايران را اشغال كرده اند. از ميان آثار گونه ملودرام هم نام ملودرام هاي اجتماعي مانند «فروشنده»، «ابد و يك روز» و... در فهرست پرفروش ها به چشم مي خورد تا درستي اين گزاره اثبات شود كه اهميت دادن به عنصر سرگرمي به عنوان بنيادي ترين عنصر مديوم سينما و استفاده درست و نه ابزاري و سطحي از آن، از آن دست انتخاب هاي تضمين شده اي است كه هميشه مي توان روي آن حساب كرد.
    گزارش: گيشه در تسخير سرگرمي / نگاهي به مقوله فروش فيلم هاي سينمايي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4101 به تاريخ 9/3/97، صفحه 14 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 57 بار
    



آثار ديگري از "مازيار معاوني"

  اين «پدر» شبيه هيچ پدر ديگري نيست! / اين شب ها شبكه دو سريالي پخش مي كند كه به خاطر ضعف هاي فراوان بر سر زبان ها افتاده است
مازيار معاوني، ايران 20/5/97
مشاهده متن    
  همه لذت فوتبال در خدمت آگهي بازرگاني / پايان فصل داغ فوتبال براي تلويزيون
مازيار معاوني، ايران 31/4/97
مشاهده متن    
  تا دير نشده / به بهانه پخش مسابقات واليبال از سيما
مازيار معاوني، ايران 30/3/97
مشاهده متن    
  بن بست فلاكت / نگاهي به «چهارراه استانبول»، ششمين فيلم مصطفي كيايي
مازيار معاوني، شرق 13/3/97
مشاهده متن    
  هواي مه آلود سيما و پنجره كوچك اميد / نگاهي به پيشينه و جايگاه مجموعه هاي تلويزيوني مناسبتي رمضان
مازيار معاوني، ايران 23/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه علوم و مهندسي آبياري
متن مطالب شماره 2 (پياپي 4202)، تابستان 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است