آرشیو پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۰۲
صفحه اول
۱
سرمقاله

اصلاح آیین نامه مجلس

دکتر مسعود پزشکیان ( نایب رییس نخست مجلس شورای اسلامی)

انتخابات هیات رییسه مجلس در اجلاسیه سوم روز گذشته در رقابتی پرشور و با حضور هر سه فراکسیون سیاسی مجلس برگزار شد و حالا هیات رییسه جدید آماده است تا برای یک سال آینده وظایف خود را به انجام برساند و ما همگی امیدواریم بتوانیم در تحقق این مهم، موفق باشیم. با این حال اشاره به نکاتی درباره برخی حواشی این انتخابات درون پارلمانی حائز اهمیت است.

بر این اساس درحالی در روزهای گذشته در فضای رسانه ای و حتی بعضی اظهارنظرها و موضع گیری های سیاسی زمزمه هایی درمورد حذف برخی افراد از هیات رییسه به میان می آمد، اما معتقدم اینها مسائلی علی الحده و فاقد هویت است و صرفا براساس ذهنیت های اشخاص شکل می گیرد و معتقدم پرداختن به این مسائل اولویت نیست.

نکته حائز اهمیت دیگر نیز آن است که باوجود اهمیت و تاثیر فراکسیون های سیاسی مجلس در نتایج انتخابات هیات رییسه و پیشبرد امور مجلس اما آنچه در عمل محقق می شود، لزوما ناشی از مسائل جناحی و فراکسیونی نیست: بلکه بخشی از نمایندگان فارغ از این گرایشات و بنابر درک و شناختی که از مسائل داشته یا پیدا می کنند، درباره مسائل مختلف ازجمله چگونگی رای دادن در انتخابات هیات رییسه تصمیم گیری می کنند و البته عده ای هم فکر می کنند باید تمامیت خواهی کنند که این همان مساله ای است که همیشه مشکل ساز می شود.

فارغ از این مسائل اما درباره عملکرد هیات رییسه مجلس باید بگوییم که ساختار آیین نامه مجلس به نحوی است که مانع از ورود و دخالت جدی اعضای هیات رییسه در تصمیم گیری های اساسی شده و عمده این تصمیمات اساسی برعهده شخص رییس مجلس و معاونت های مختلف رییس ازجمله معاونت، مالی، اداری و اجرایی قوه مقننه است. در نتیجه آن میزان از تعاملی که باید برای طراحی سیاستگذاری های کلی شکل بگیرد، محقق نمی شود و در نتیجه به نظر می رسد برای اصلاح امور مجلس لازم است اصلاحاتی در آیین نامه صورت گیرد. این مساله نیز لزوما به این بستگی دارد که ما نمایندگان مجلس به این مهم توجه داشته باشیم و بخواهیم دست به این اصلاحات بزنیم یا نه!