آرشیو پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۴
ماه مهر
۱۱
چشمه های جاری

تاملی بر نکات قرآنی - 8

رحمت الهی

کاظم آشفته ( پژوهشگر)

(ای پیامبر) اگر کسانی که به آیات ما باور دارند نزد تو می آیند. بگو: سلام بر شما که خدایتان (در حق شما) رحمت را بر خود مقرر داشته است، هر که از شما به نادانی مرتکب عمل زشتی شود، آنگاه که توبه کند و در جهت اصلاح (خود) اقدام کند.(بداند که) خدا آمرزنده ای مهربان است. / آیه 54 سوره انعام

الف- در قرآن کلمه «الرحمن» 157 مرتبه و کلمات الرحیم و رحمه و رحیما در مجموع 165مرتبه تکرار شده اند که در همه موارد به عنوان صفت خدا آورده شده است و در 4 مورد هم از خداوند به عنوان «ارحم الراحمین»؛ و در یک مورد دیگر «خیر الراحمین» یاد شده است.

ب- ما معمولا با معیارهای انسانی و ضعف های خود به رحمت خدا نگاه می کنیم و به همین علت برای آن سقفی قائل هستیم و آن را نوعی بده بستان تلقی می کنیم.

خداوند در آیه 100 سوره اسرا می فرماید: بگو: اگر شما مالک گنجینه های رحمت پروردگارم بودید، باز هم از بیم خرج کردن قطعا خسیس می بودید، (زیرا) انسان همواره بخیل است.

ج - خداوند درآیات قرآن بارها از دوستی و بخشش خود نسبت به بندگانش یاد نموده است و بر رحمت خود به بندگانش به حدی تاکید فرموده که افراد ناامید به رحمت خود را گمراه و کافر محسوب نموده است مانند:

گفت: چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش نومید می شود؟ / آیه 56سوره حجر

د- رحمت خدا در ادبیات فارسی جایگاهی خاص دارد مثلا:

حافظ اعتقادی راسخ دارد که سر عارفان را با خدا دانسته است و به کنایه می گوید:

سر خدا که عارف سالک به کس نگفت

در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟

اما واقعا سر خدا در اندیشه حافظ چیست؟

حافظ چنان به لطف و رحمت الهی امیدوار است که یقین دارد خداوند تمام گناهان را می آمرزد.

خداوند در آیه 53 سوره زمر می فرماید: بگو: ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را می آمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است.