آرشیو یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۴
رسانه: رادیو و تلویزیون
۴
نگاه دو

انقضای ساعت پخش هفتگی

سوگند آرامی

در گذشته های دور که فقط دو شبکه تلویزیونی داشتیم، تعداد سریال هایی که روانه آنتن می شد کم بود، روال هم بر این اساس بود که سریال ها هفتگی پخش شوند. به همین دلیل مردم هم مجبور بودند برای تماشای سریال مورد علاقه شان یک هفته صبر کنند و همین منجر به از دست دادن خط قصه می شد، مگر آن که مخاطب با دقت یک سریال را تماشا می کرد.

تا این که چند سال پیش جدول پخش مجموعه های تلویزیونی تغییر کرد و قرار شد یک سریال از اول تا پایان هفته روی آنتن برود و بعد از تمام شدن یک مجموعه، سریال جدید شروع شود. گرچه در روزهای اول برخی مخالفت کردند، اما بعد از مدتی مخاطبان از این تصمیم راضی بودند و برایشان دلچسب بود که دیگر لازم نیست یک هفته صبر کنند تا مجموعه مورد علاقه شان را ببینند، بلکه هر شب می توانند پای تلویزیون بنشینند.

این تصمیم سطح سلیقه مخاطب را تغییر داد و باعث شد تا بینندگان تلویزیون به این ماجرا عادت کنند، اما دوباره شبکه پنج سیما این روال قبل را احیا کرده و سریال سارقان روح به کارگردانی احمد معظمی روزهای جمعه روانه آنتن می شود. با توجه به این که این مجموعه سوژه بکری دارد و دست اندرکاران آن دست روی یک سوژه خاص گذاشتند که تا به امروز کمتر در تلویزیون پرداخت شده است، بنابراین پخش هفتگی به تماشا و دیده شدن این مجموعه تلویزیونی لطمه زده است.این در حالی است که این مجموعه با ظرافت به یکی از ناهنجاری های اجتماعی همچون فرقه ها می پردازد و پخش هفتگی این مجموعه که هر داستان هم در چند اپیزود پرداخت می شود، باعث می شود تاثیرگذاری لازم را روی مخاطبان نداشته باشد، چون خط قصه از دست شان در می آید. با توجه به این که دیگر پخش روزانه امتحان خودش را پس داده و مخاطبان هم آن را می پسندند، بنابراین پخش هفتگی دیگر طرفداری ندارد و بهتر است در این باره تصمیم جدیدی از سوی شبکه پنج سیما گرفته شود تا مجموعه سارقان روح برای مخاطبان تماشایی تر شود.