آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۱
جهان
۲۰

معترضان اردنی کمک کویت، عربستان و امارات را رد کردند

پس از آنکه سران کشورهای عربستان سعودی، امارات و کویت در بیانیه پایانی اجلاس مکه اعلام کردند، 2.5 میلیارد دلار به اردن کمک مالی می کنند که این کشور از بحران داخلی نجات پیدا کند، معترضان اردنی این کمک را نپذیرفته و گفتند، این پول قادر به حل مشکلات بیکاری و خدمات اجتماعی شان نیست.

به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، ایاد بانی ملحم، وکیل اردنی و از معترضان با اشاره به کسری بودجه 700 میلیون دلاری کشورش گفت: این پول جدید [2.5 میلیارد دلار] یک تغییر کوچک است و تحولی در بحران داخلی اردن ایجاد نمی کند. با این پول نه می شود مشکل بیکاری را حل کرد و نه مشکل نبود عدالت اجتماعی را. او افزود، هنگامی که ما به خیابان ها آمدیم خواستار تغییرات اجتماعی و فروپاشی سیستم حکومتی فعلی بودیم ما کمک مالی نخواستیم.

این وکیل 29 ساله تنها نیست. هزاران اردنی دیگر نیز هفته گذشته علیه افزایش قیمت ها و لایحه اصلاحات مالیات بر درآمد در این کشور تظاهرات کردند. آنها می گویند کمک 2.5میلیارد دلاری نمی تواند کشور را از مشکلات ساختاری اقتصادی برهاند و دیون این کشور را که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار است، بپردازد. مقامات عربستان، امارات و کویت از وقوع بهار عربی جدید این بار در اردن نگران هستند و بیم آن را دارند که ناآرامی های اردن به مرزهای آنها نیز کشیده شود. از این رو، روز دوشنبه بسته کمک مالی 5 ساله 2.5 میلیارد دلاری را تصویب کردند که با استقبال دولت اردن مواجه شد اما برای مردم این کشور هیجان انگیز و قانع کننده نبود.