آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۹
گردشگری
۱۷
مقاصد بهاری

«سنگ تراشان»، سرزمین شگفتی های تاریخی و طبیعی

خرم آباد یکی از شهرهای دیدنی ایران است که تماشای این شهر و روستاهای اطراف آن را به ویژه در فصل بهار نباید از دست داد. یکی از روستاهای این منطقه که شما را بر آن می دارد تا بار و بنه تان را به سمت خرم آباد ببندید، روستای سنگ تراشان، معروف به ماسوله لرستان در غرب ایران با تمدنی شگرف است؛ روستای زیبایی که در 45 کیلومتری جنوب خرم آباد قرار گرفته و آبشارهای زیبای «نوژیان» و «وارک» به آن آب و هوای خوش بخشیده است. این روستای پلکانی با دارا بودن مناظر طبیعی، بکر و زیبا از شرق و جنوب شرقی به کوه «تاف» و از جنوب و جنوب غربی به کوه «هشتادپهلو» محدود می شود و گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

یکی از شگفتی های طبیعی این محدوده که بسیاری را متحیر این همه زیبایی می کند دره پایین دست است که پس از هر بار بارش مملو از توده های زیبا و سفید ابر می شود؛ به گونه ای که جلوه ای خاص به این روستای زیبا می بخشد و حیرت شما را از این همه زیبایی صدچندان می کند. آبشار «وارک» و «نوژیان» از جاذبه های طبیعی این روستا است. همچنین دره «کشور» که به عنوان پرآب ترین دره ایران شناخته می شود، موجب به وجود آمدن آب های جاری، سراب های «گل ما»، «اسبی آ و»، «وارک»، «بن گلو» «اوتی» در کنار درخت های کهن 400 ساله بلوط، گلابی وحشی و زالزالک شده است. همچنین غار باستانی و دست کند «اراز» یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در دره «کشور» است؛ به نحوی که پله های زیادی داشته و چندین طبقه را به هم وصل می کند و دو تالار بسیار بزرگ دارد. وجود کوه های «هشتادپهلو»، «توی»، «دوش سرخ»، کوه بزرگ «جی لنگ» در ضلع جنوبی دره «کشور»، کوه بزرگ «تاف»، «کوه کلا» و «اوتی» از جمله جلوه های طبیعی دیگر این روستا است که می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

سنگ تراشان علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد در دل خود یک تمدن کهن را جای داده. در سال 82 یک محوطه باستانی و در حاشیه شمالی این روستا دفینه های مفرغی مربوط به عصر آهن کشف شده که باستان شناسان متوجه حیاتی مربوط به 3هزار سال قبل، یعنی تمدن کاسی ها در این محدوده می شوند؛ تمدنی که بزرگ ترین دفینه مفرغی جهان را تشکیل می دهد. سرزمین شگفت انگیز تاریخ و طبیعت منتظر شماست. برای اینکه به این روستا برسید باید مسیر جاده خرم آباد را طی کنید تا به جاده ای آسفالت برسید که از طریق آن این روستا قابل دسترسی است. برای اقامت نیز اقامتگا ه های بوم گردی در این مناطق وجوددارد. همچنین از آنجا که روستایی های این محدوده مردمانی بسیار مهمان نواز هستند می توانید چند روزی مهمان خانه های پلکانی و زیبای آنها باشید. دوغ، کشک، عسل، روغن حیوانی، انواع قالی، جاجیم و گلیم نیز جزو سوغات این محدوده است که می توانید پس از سفر با خود به یادگار ببرید.