آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۹
گردشگری
۱۷
به جز پایتخت

الزامات توسعه گردشگری خراسان شمالی در نشستی بررسی شد

پایگاه خبری اتاق ایران: «صنعت گردشگری در زمره اولویت های اقتصادی و سرمایه گذاری جهان شناخته می شود. پس توسعه این صنعت به همراهی و هماهنگی تمام بخش ها وابسته است»؛ رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: «گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان یک حوزه شغل ساز، پویا و سودآور تلقی می شود؛ زیرا این صنعت در زمره اولویت های اقتصادی و سرمایه گذاری است.» محمد صمدی برطرف کردن موانع سد راه فعالیت های بخش خصوصی را فراهم کردن مشوق ها برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران جهت آوردن سرمایه هایشان به این حوزه دانست و این موضوع ها را لازمه تحول و شکوفایی صنعت گردشگری در کشور اعلام کرد. او در ادامه گفت: «باید مسائلی همچون در اختیار قرار دادن تسهیلات بانکی با بهره پایین و معافیت های مالیاتی و حذف عوارض برای جلب سرمایه گذاران را در دستور کار تسهیل در روند فعالیت های گردشگران قرار داد.»

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق خراسان شمالی نیز بر لزوم ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات فعالان صنعت گردشگری و توسعه این بخش در کشور تاکید و یکی از مشکلات موجود را فشارهای مالیاتی بر فعالان این صنعت و نبود فرهنگ گردشگرپذیری عنوان کرد. سعید پورآبادی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه خدمات حوزه گردشگری نباید مشمول مالیات ارزش افزوده باشد، بنابراین پیشنهاد می شود این مطالبات از طریق جلسات اتاق ایران مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات لازم اندیشیده شود.» او معتقد است گردشگری یکی از موثرترین و مهم ترین شاخص های قدرت تعیین کنندگی در حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورهاست و گردشگری سهمی بسیار تعیین کننده در اقتصاد کشور دارد.

پورآبادی عدم حمایت از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، سیاست های نامناسب اقتصادی، افزایش نرخ مالیات، عوارض و بیمه در بخش گردشگری، عدم حمایت کافی از بخش خصوصی و تشویق به سرمایه گذاری در این بخش را از جمله مشکلات موجود این صنف برشمرد. کارشناس گردشگری خراسان شمالی نیز یکی از کارکردهای گردشگری را کارکرد فرهنگی آن دانست و گفت: «صنعت گردشگری زمانی رونق پیدا می کند که تمام دستگاه ها حمایت و کمک های لازم را داشته باشند. هر دستگاه به نوبه خود می تواند حمایت لازم را داشته باشد.» حبیب صدری فرد با بیان اینکه استان خراسان شمالی در مسیر گردشگری به لحاظ اقتصادی درحرکت است، گفت: «به طور حتم اگر ورودی گردشگر به استان وجود نداشته باشد به لحاظ اقتصادی درحوزه گردشگری، استان نیز رشد نخواهد داشت.»