آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۱
فن آوری
۸
خبر

تعیین تکلیف کدهای دستوری تلفن همراه در مجلس

رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان بانک مرکزی هفته آینده برای تعیین تکلیف کدهای دستوری تلفن همراه و صحبت درباره محدودیت های اعمال شده توسط برخی بانک ها در مجلس حضور پیدا می کنند.

به گزارش ایبنا، رمضانعلی سبحانی فر افزود: برخی بانک ها به دلیل نظام کارمزدی نادرست در پرداخت های خرد و ضرردهی پرداخت های کمتر از دو هزار تومان نسبت به اعمال محدودیت هایی از جمله حداقل میزان تراکنش موبایلی دو هزار تومانی در بستر کدهای دستوری اقدام کرده اند. این موضوع تا به امروز چندین بار اطلاع رسانی شده، اما اعتقاد وزارت ارتباطات و کمیسیون ارتباطات مجلس، ادامه فعالیت USSD ها و برداشته شدن هرگونه محدودیتی از این بستر است. نماینده مردم سبزوار، جویین و جغتای در مجلس با بیان اینکه کدهای دستوری در سیستم بانکی و پرداخت اهمیت بالایی دارند، خاطرنشان کرد: معتقدم با وجود هزینه های پردازشی سنگین پرداخت های خرد برای بانک ها، بستر USSD برای بانک ها در بلند مدت سودآور است و می تواند در گسترش بحث پرداخت الکترونیکی و ارائه سرویس آسان و سریع مفید واقع شود.

رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس تاکید کرد: بخشی از اقتصاد اپراتورهای تلفن همراه بر بستر کدهای USSD است و حذف یا ایجاد محدودیت ها می تواند درآمدهای فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را کاهش دهد. فعالیت های جدید بانک ها به منظور کاهش هزینه ها در زمینه پرداخت خرد و جهت گیری به سوی سرویس های نوین بر پایه اینترنت به جای USSD است. در صورتی که قرار باشد بانک مرکزی در این بستر محدودیت هایی اعلام کند باید یک جایگزین با ضریب نفوذ و سرعت بالا آماده کند تا افرادی که از موبایل های غیرهوشمند در نقاط روستایی استفاده می کنند، مشکلی پیدا نکنند. وی اظهارداشت: براساس مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی قرار است هفته آینده مسئولان بانک مرکزی و مقامات ذیربط در حوزه USSD، در مجلس حضور پیدا کنند و برای کدهای دستوری چارچوبی در نظر گرفته شود تا درنهایت، این حوزه تعیین تکلیف شود. همچنین قوانین و مقررات لازم به صورت ابلاغیه به بانک ها و شرکت های فعال این حوزه ابلاغ شود و دیگر شاهد روند خودسرانه محدودیت های خاص از برخی بانک ها نباشیم.