آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۹
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

کاهش درد بیماران با واقعیت مجازی

خبرگزاری مهر: در بیمارستانی در فرانسه از واقعیت مجازی برای کاهش درد و حواس پرتی بیماران در بخش اورژانس استفاده می شود. یکی از مصارف استفاده از واقعیت مجازی در علم پزشکی است. به عنوان مثال محققان با استفاده از پتانسیل واقعیت مجازی حواس بیمار در مطب دندانپزشکی را پرت می کنند.

بنابراین تعجبی ندارد که از این فناوری در اورژانس نیز استفاده شود. در همین راستا گروهی از دانشجویان فارغ التحصیل در بیمارستان سن جوزف فرانسه یک برنامه واقعیت مجازی طراحی کرده اند که به بیماران کمک می کند آرامش یابند و قدرت تحمل درد آنها بدون مسکن افزایش یابد. این برنامه بسیار ساده است. بیماران یک عینک واقعیت مجازی به چشم می زنند و وارد دنیای سه بعدی از تپه های آرامبخش برفی و باغ های چینی می شوند. چنین درمانی با محرک های دلپذیر صوتی و بصری حواس بیمار را از تحمل ناراحتی و درد جراحی پرت می کند. به گفته دکتر اولیویه گاناسیا، مدیر بخش اورژانس بیمارستان در این باره می گوید: این فناوری نوعی حواس پرتی برای بیمار فراهم می کند و احساس درد و اضطراب در اتاق اورژانس را از بین می برد. تصور می کنم تا 10 سال دیگر واقعیت مجازی در بیمارستان ها به طور روتین استفاده می شود. درحال حاضر درمان با واقعیت مجازی هنوز هم تجربی محسوب می شود و تحقیقات بیشتری لازم است تا از آن به درستی استفاده شود.

معرفی هاب اختصاصی بازی های ویدئویی از سوی فیس بوک

آی تی ایران: پخش بازی های ویدئویی این روزها حسابی بازار داغی دارد. هر هفته میلیون ها نفر ساعت ها وقت می گذراند و بازی کردن آنلاین دیگران را تماشا کرده و یا اخبار مربوط به دنیای بازی های ویدئویی را دنبال می کنند. سرویس هایی مثل Twitch نیز وجود دارند که چنین بازی هایی را پخش می کنند. حتی شبکه یوتیوب نیز بخشی را به عنوان پخش بازی به سرویس خود اضافه کرده است. فیس بوک نیز از دیگر شرکت هایی بود که انتظار می رفت به زودی پا در این میدان بگذارد. این شبکه اجتماعی به تازگی سرویس جدیدی را تحت عنوان Fb.gg معرفی کرده که از آن به عنوان هاب اختصاصی پخش ویدئو گیم نام می برد.

کاربران فیس بوک می توانند از طریق سرویس Fb.gg به تعداد زیادی فیلم از بازی های ویدئویی دسترسی پیدا کنند. این سرویس به گونه ای هوشمند می تواند ویدئوهای بازی های مختلف را بر اساس سلیقه و لایک های کاربر مدیریت کرده و در صفحه پروفایل وی نمایش دهد. سرویس جدید فیس بوک همچنین گروه ها و پیج هایی که کاربر لایک کرده و دنبال می کند را نیز در سیستم خود مدنظر قرار داده و ویدئوها را بر اساس این فیلترها در پروفایل شخص نمایش می دهد. انتشار خبرهای متنوع دیگری نیز مرتبط با دنیای بازی های ویدئویی مانند اخبار مربوط به برگزاری مراسم ها، اعلان های شرکت های تولیدکننده بازی های ویدئویی و غیره نیز از طریق این سرویس صورت می پذیرد.