|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/3/23: زماني هيجان انگيز براي كار كردن در تئاتر
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6902
چهار شنبه 25 مهر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6801 23/3/97 > صفحه 12 (تئاتر) > متن
 
      


زماني هيجان انگيز براي كار كردن در تئاتر
گفت و گو با پولي فايندلي، كارگردان تئاتر

مترجم: فرشته كياني
برگرفته از: گاردين


    
    پولي فايندلي متولد سال 1982 ميلادي در لندن است. او پيش از اينکه در دانشگاه در رشته کارگرداني تحصيل کند، در دوران کودکي به عنوان بازيگر فعاليت مي کرد. فايندلي پيش از دريافت جايزه The JMK(جايزه اي است که به ياد جيمز منزيز کيتچين، کارگردان جوان تئاتر که به طور ناگهاني و باورنکردني در 28 سالگي از دنيا رفت، پايه گذاري شد تا ديگر کارگردانان تئاتر تشويق شوند استعدادهاي نهفته خود را همچون او بروز دهند) نمايشي تحسين برانگيز مرکب از چند قطعه متنوع از تاجر ونيزي گرفته تا جزيره گنج را کارگرداني کرده و اخيراً نمايش موفق Beginning را که تنها دو شخصيت اصلي در آن ايفاي نقش مي کردند در National Theatre روي صحنه برده است. هم اکنون فايندلي در حال کارگرداني نسخه جديد نمايشي رمان «بهار زندگي دوشيزه جين برودي» نوشته ميوريل اسپارک است که در آن ليا ويليامز بازي مي کند و در تئاتر Donmar Warehouse لندن روي صحنه است.
    
    نخستين بار چه زماني با رمان «بهار زندگي دوشيزه جين برودي» آشنا شدي؟
    اين رمان يکي از کتاب هاي مورد علاقه من بود که با آن بزرگ شدم، بنابراين هميشه بخشي از ذهن و فکر من بوده است. وقتي ديويد هارور گفت که او نسخه نمايشي اين رمان را مي نويسد، به اين نتيجه رسيدم که اين نمايشنامه دقيقاً همان چيزي است که مي خواهم کارگرداني کنم.
    
    آيا مي توانستي اين رمان را در قالب يک نمايش تصور کني؟
    من هرگز اجرايي از اين رمان روي صحنه نديده ام و بسيار تلاش کرده ام تا تحت تاثير ديگر نسخه هاي نمايشي آن قرار نگيرم. يکي از جنبه هاي عالي درباره سبک نوشتاري ميوريل اسپارک وجود عنصر حساسيت و ناپايداري در آن است. او قطعاً استاد نشان ندادن واضح و آشکار احساسات نهفته در ارتباط هاي ميان کاراکترهايي است که خلق مي کند. روي صحنه، شما مجبوري آنچه را رخ مي دهد آشکارتر و صريح تر نشان دهي. در اين زمينه ديويد هارور مسئوليتش بيشتر از من بوده است و او اين کار را با ظرافت و بدون اينکه خيلي معلوم باشد بخوبي انجام داده است.
    
    سخت ترين قسمت به صحنه بردن يک نمايش چيست؟
    نخستين پيش نمايش هميشه ترسناک ترين قسمت در اجراي يک نمايش است. اين گونه به نظر مي آيد که هيچ جايي براي پنهان شدن نداري. مجبوري با آنچه ساخته اي مواجه شوي؛ که به ناچار اندکي با آنچه فکر مي کردي ساخته اي، متفاوت است. وقتي تماشاگران براي نخستين بار نمايش را مي بينند، تو با حقيقت رو به رو مي شوي؛ گويي که ضلع ديگر يک منشور را مي بيني.
    
    

    
    Beginning موفقيت بزرگي بود. اين نمايش بعد از اجرا در National Theatre در ماه ژانويه بهWest End رفت. چقدر از اين نتيجه غافلگير شدي؟
     همه از زمان تمرين نمايش مي دانستيم که کار خاصي را روي صحنه مي بريم.
    
    بنابراين لحظه هايي وجود دارد که بتوان گفت نمايش با تماشاگران ارتباط مثبتي برقرار مي کند؟
    تو سعي مي کني نقبي بزني به چيزي که تصورمي کني درست است، اينکه مردم بايد بپذيرند، البته تا زماني که نمايش را روبه روي مردم قرار ندهي، هرگز به اين نکته پي نمي بري.
    
    تو کارت را به عنوان بازيگر شروع کردي. چه چيزي باعث شد که به سمت کارگرداني جذب شوي؟
    من به سمت ايده توانايي نگريستن به کل دنياي نمايش کشيده شدم، به جاي قابليت ها و ضرورت هاي يک شخصيت خاص. تصور مي کنم اين چيزي شبيه بزرگ شدن اندازه جعبه اسباب بازي است، براي پذيرفتن مسئوليت همه شخصيت هاي نمايش.
    
    آيا فکر مي کني ما در عصر طلايي تئاتر انگلستان زندگي مي کنيم؟
    بله؛ براي تئاتر دوره مسحورکننده و جذابي است. زماني که من به هم عصران و هم سن و سال هايم نگاه مي کنم، واقعاً يک گروه عالي، جالب و هيجان انگيز مي بينم. به نظر مي رسد قدرت انتخاب و موارد تاثيرگذار بسيار زيادي وجود دارد، همچنين يک چشم انداز جهاني تر. اين براي من هيجان انگيز است.
    
    چه کارهايي را مي تواني به عنوان نمونه در اين زمينه ذکر کني؟
    نمايش «سه خواهر» اثر آنتوان چخوف به کارگرداني بنديکت اندروز که سال 2012 در تئاتر Young Vic اجرا شد، نمونه روشن و مشخصي براي انتخاب و بسيار هيجان انگيز است. برنامه ديويد لن، نمايشنامه نويس، تهيه کننده و کارگردان تئاتر درباره يک نسل کامل از کارگردان ها واقعاً نشان داد که تئاتر چيست و چگونه بايد باشد و فکر مي کنم روفوس نوريس، کارگردان تئاتر، در حال انجام کار مشابهي در National Theatre است. اين گونه احساس مي شود که در حال حاضر کل دنياي تئاتر انگلستان در حال تحول است. اين به تنهايي اتفاق خوبي است.
    
    نظرتان درباره تنوع و گوناگوني کارها چيست؟ تئاتر انگلستان در اين زمينه چگونه عمل کرده است؟
    راه درازي در اين زمينه پيش روست، اما آنچه در 18 ماه گذشته يا درهمين حدود بسيار دلگرم کننده بوده، اين است که چند تا از مذاکرات براي کارها به نتيجه مي رسد. چه کساني را نمايندگي مي کنيم، چه کسي تئاتر کار مي کند، براي چه کسي کار ساخته مي شود؛ اينها همه پرسش هاي جالبي است که من در هر لحظه از کارم به خاطر مي آورم.
    
     در شبکه هاي اجتماعي حضور نداري. چرا؟
    مدت کوتاهي عضو فيس بوک بودم و پنج دقيقه هم عضو توئيتر. احساس کردم که دور شدن از آن فضا آزادي بزرگي است. من به اندازه کافي در يافتن دليل براي تنبلي و تعلل کردن تبحر دارم و احساس کردم شبکه هاي اجتماعي جريان بي پاياني از دستاويز و بهانه براي نداشتن ارتباط موثر با دنياي اطراف، امور و مسائل را فراهم کرد.
    
     در اين مورد مثالي بزنيد. چه چيزي در اين زمينه ارتباط تان را با محيط پيرامونتان تحت تاثير قرار داد؟
    فروشگاه آنلاين مد و زيبايي Asos. خريد آنلاين هميشه مثل يک قاتل است. من مجبور شده ام برنامه eBay را از روي گوشي ام حذف کنم.
    
    کار بعدي تان چيست؟
    من باردار هستم. به دنيا آوردن فرزندم برنامه بعدي من است. در حال حاضر نمي توانم بگويم بعد از به دنيا آمدن کودکم چه کاري انجام خواهم داد، اما آوريل سال 2019 تمرين هايمان را از سر خواهيم گرفت.نمايش «بهار زندگي دوشيزه جين برودي» در تئاتر Donmar Warehouse در لندن از 4 ژوئن تا 28 جولاي 2018 روي صحنه است. معروف ترين و پُرافتخارترين رمان ميوريل اسپارک «بهار زندگي دوشيزه جين برودي» است که در سال ۱۹۶۱ چاپ شد. براساس اين رمان سريال و فيلم سينمايي نيز ساخته و نسخه نمايشي آن نيز نوشته و اجرا شد.
    
    زماني هيجان انگيز براي کار کردن در تئاتر / گفت و گو با پولي فايندلي، کارگردان تئاتر
    


 روزنامه ايران، شماره 6801 به تاريخ 23/3/97، صفحه 12 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
Advanced Ceramics Progress
شماره 4 (پياپي 11)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است