آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۷
اخبار کشور
۱۰

واکنش عجیب کلانتری به مجوز شکارچیان آمریکایی در ایران

هرکس بیشتر پول بدهد اجازه شکار دارد

رئیس سازمان محیط زیست در واکنشی عجیب نسبت به شکار آمریکایی ها در ایران گفت: هرکس بیشتر پول بدهد اجازه شکار دارد.

عیسی کلانتری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، در پاسخ به سوالی درباره تایید صدور مجوز برای شکارچیان آمریکایی از سوی مسئولان محیط زیست باتوجه به سیاست های آمریکا درقبال ایران و تبعات این واگذاری شکار به اتباع خارجی مانند آمریکا، اظهار داشت: در اینکه حیوانات مازاد باید از گله ها حذف شوند حرفی نیست.

کلانتری افزود: اما بحث اینکه چه میزان و چه کسی این حذف حیوانات مازاد را باید انجام دهد را کارشناسان باید اعلام نظر کنند که البته من کارشناس حیات وحش نیستم.

وی تصریح کرد: قاعدتا هرکسی هم که پول بیشتری می دهد می تواند بیاید و شکار را انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: به هرحال و قاعدتا حیوانات پیر و مازاد بر ظرفیت مراتع باید حذف شوند.

حکم شرعی رهبر انقلاب درباره «صدور مجوز شکار تفریحی» توسط سازمان محیط زیست

چند هفته ای است شکارچیان از جمله شکارچیان آمریکایی با کیسه هایی پر از دلار(!) وارد کشورمان شده و در استان هایی مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد به شکار تفریحی حیوانات حفاظت شده مشغولند. شکاری با مجوز رسمی سازمان محیط زیست که هدفی جز تفریح و کشتار حیوانات حفاظت شده حیات وحش کشورمان را ندارد و در قبال آن، 15 هزار دلاری است که به ازای هر مجوز شکار از سوی شکارچیان لاکچری به سازمان محیط زیست پیش کش می شود.

به گزارش تسنیم، چنین اقدامی از سوی سازمان محیط زیست در حالی است که اصولا در اسلام، صرفا ضرورت تامین معاش، می تواند مجوز شکار باشد و از اساس، شکار حیوانات از هر نوع و گونه ای به قصد «تفریح و لذت» به شدت مذموم و نهی شده است. همین مسئله باعث شد با وجود روشن بودن حکم شرعی شکار به قصد تفریح و لذت، استفتایی را در همین زمینه از دفتر استفتاء مقام معظم رهبری داشته باشیم؛ در متن سوال این استفتا، به صراحت بر این نکته تاکید کرده ایم که «اگر شکار کردن به قصد تفریح با مجوز از سوی مراکز قانونی مانند سازمان محیط زیست انجام شود، آیا این امر تاثیری در جایز بودن این نوع شکار خواهد داشت؟» در پاسخ به این استفتاء، چنین شکاری جایز دانسته نشده است.