آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۱۶۹
اقتصاد
۴

افشای اطلاعات ناشران به 86 درصد افزایش یافت

سازمان بورس در کنار رسیدگی به تخلفات ناشران متخلف، از پاییز 1396 پس از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید افشای اطلاعات، موارد مرتبط با بازه های زمانی قانونی و نیز موارد تاخیر در افشای اطلاعات برای ذی نفعان ناشر موردنظر (مدیر مالی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) را در قالب پیامک ارسال می کند که نقش بسزایی در کاهش چشمگیر تاخیر در افشای اطلاعات داشته است.

در این مدت درصد افشای اطلاعات به موقع از 32 درصد در فروردین 93 به 86 درصد در اسفند 96 افزایش یافته است که نشانگر اهتمام سازمان بورس و ناشران به افزایش شفافیت در بازار سرمایه است. همچنین عدم انتشار اطلاعات از 44 درصد در فروردین 93 به پنج درصد در اسفند 96 کاهش یافته است.

در اسفندماه 96 از 487 اطلاعیه قابل انتشار، 86 درصد به موقع و بدون تاخیر منتشر شده اند و 14 درصد باقی مانده نیز با میانگین تاخیر سه روزه منتشر شده اند که نشانگر تعهد ناشران در ارائه به موقع اطلاعات است.

در دو مقطع زمانی، تغییر رفتار ناشران در انتشار به موقع اطلاعات قابل ملاحظه است. مقطع اول در تیر و مرداد سال 1395 که انتشار به موقع اطلاعات به سطح حدود 15 درصد افت داشت و با تمهیدات سازمان بورس مبنی بر معرفی متخلفان به مراجع ذی صلاح پیگیری تخلفات در ماه های بعد از آن رشد چشمگیری در افشای به موقع اطلاعات رخ داده است. مقطع زمانی دوم مربوط به پاییز سال 1396 است که دستورالعمل جدید افشای اطلاعات به ناشران اعلام و پیگیری های لازم برای رعایت آن انجام شد و همان طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، موعدهای افشای اطلاعات به ذی نفعان ناشر اطلاع رسانی شد تا از این طریق تعهد ناشر به افشای به موقع افزایش یابد.