آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۷
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸

پس از 48 سال در مشهد رونمایی شد

نخستین قرآن مصور جهان

یک هنرمند حدود نیم قرن از عمرش را صرف تصویرگری قرآن کرده است؛ تمام 114 سوره آن را و آخرین سوره ملک بود. حالا نخستین قرآن مصور جهان در تالار برج میلاد به نمایش درآمده است.

سهم الدین زمانی 48 سال از 72 سالی که زندگی کرده را به تحقق رویایش اختصاص داده است؛ رویایی که در مشهد متولد شد. او به فارس گفته: همه چیز از یک خواب در مشهدالرضا(ع) شروع شد. 24 ساله بودم که با دوستانم به پابوس امام رضا(ع) رفتم. برای منی که از ده - دوازده سالگی نقاشی کلاسیک و صورتگری می کردم، دیدن نقش و نگارها و کاشیکاری های حرم یک حس متفاوت بود، چون تا قبل از آن هیچ وقت طرح های اسلیمی و خطایی نکشیده بودم. همان شب خواب عجیبی دیدم و وقتی فردا دوباره به حرم بازگشتم، محو کاشیکاری سوره توحید شدم. همان جا دست به کاغذ و قلم بردم.

سهم الدین جوان پس از بازگشت به تهران با خود عهد می کند با هنرش فقط در مسیر خدا گام بردارد و تصمیم می گیرد 114 سوره کلام ا... مجید را در قالب 114 طرح با گل ها و رنگ های متفاوت تصویر کند.

او برای درک بهتر سوره ها و آیات، تفاسیر موجود را مطالعه می کرد تا تصویری که خلق می کند به مفهوم آیات و سوره ها نزدیک تر باشد. در انتخاب رنگ ها به این مقوله توجه کرده و از هنر ایران پس از اسلام الهام گرفته است. اندازه ها و تکرارها برگرفته از اعداد قرآنی است، مثلا آیات قرآن در دایره ای با شعاع 30 سانتی متر (به نیت 30 جزء قرآن) نوشته شده و 14 معصوم و 5 تن آل عبا هم اعداد دیگری هست که در برخی تکرارها استفاده شده اند.

سهم الدین زمانی تا امروز آثارش را به تدریج در 90 نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش گذاشته که آخرین آنها نمایشگاهی است شامل 35 تابلو که این روزها در برج میلاد برپاست.