آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۲
جهان
۲۰

رای منفی مجلس عوام انگلیس به اصلاح «برگزیت»

در جلسه رای گیری تغییر در لایحه برگزیت تحت عنوان قانون خروج از اتحادیه اروپا که از روز سه شنبه آغاز شد و تا چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد، 324 نماینده مجلس عوام با این طرح مخالفت کردند.

به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، در این نشست، نمایندگان پس از 6ساعت بحث و مجادله، تنها به نیمی از بندهای اصلاحاتی رای مثبت دادند. مهم ترین اصلاحیه مربوط به متممی بود که لرد هیلشام در مجلس اعیان مطرح کرده بود و طی آن خواستار رای نهایی پارلمان درباره توافق نهایی برگزیت شده بود. در این جلسه که درباره 15 اصلاحیه بحث صورت گرفت، 324نفر از نمایندگان در مقابل 298 نفر دیگر به لایحه اصلاحی رای مخالف داده و بدین ترتیب راه برای دولت ترزا می باز گذاشته شد.

دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس دقایقی پس از شروع جلسه از نمایندگان خواست تا با آرای خود در مذاکرات برگزیت جایگاه دولت را تضعیف نکنند. او گفت که واگذاری تصمیم گیری درباره راهبرد برگزیت به پارلمان، دست مذاکره کنندگان انگلیسی را می بندد و به توافق بدی با اتحادیه اروپا منجر خواهد شد. ترزا می نخست وزیر انگلیس هم پیش از آغاز نشست مجلس عوام خواستار وحدت و همسویی نمایندگان شد و تاکید کرد که از انتقاد و سرزنش علیه دولت دست بردارند. او افزود: «اطمینان دارم می توانیم به توافقی دست پیدا کنیم که همزمان با حفظ مرزهایمان با اتحادیه اروپا، به همکاری های تجاری مان با این اتحادیه ادامه دهیم.» از سوی دیگر، معاون وزیر دادگستری انگلیس صبح سه شنبه اعلام کرد برای مخالفت با راهبرد برگزیت دولت می از مقام خود کناره گیری کرده است.