|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/3/24: ادغامي موفق از ژانرهاي علمي - تخيلي، ترسناك و وسترن
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6804
دوشنبه بيست و هشتم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6802 24/3/97 > صفحه 12 (سينماي جهان) > متن
 
      


مصاحبه هفته 
ادغامي موفق از ژانرهاي علمي - تخيلي، ترسناك و وسترن
شين بلك از بازسازي «غارتگر» مي گويد

برگرفته از: Washington Post


    
    در سال 1987 بود که فيلم اکشن، خيالي و ماورائي «غارتگر» (predator) با بازي آرنولد شوارتزنگر معروف و اتريشي الاصل تبعه امريکا تبديل به يکي از موفق ترين فيلم هاي حادثه اي سال شد و البته بر شهرت و قوت جايگاه آرنولد در اين ژانر هم افزود؛ در سال هاي بعدي يک قسمت دوم هم براي آن ساخته شد و حالا در تابستان 2018 و در حالي که 31 سال از آن زمان مي گذرد، بازسازي فيلم نخست و البته همراه با برخي تغييرات و به روزسازي ها با کارگرداني شين بلک پيش روي سينما دوستان در غرب قرار دارد و کمتر کسي توانسته است به رغم مزاياي تقريباً کلاسيک فيلم نخست از محسنات فيلم دوم نگويد. هر موقع شين بلک پروژه اي را در دست مي گيرد، مي توان مطمئن بود که در عين رعايت اصول و قواعد يک ژانر، آن را به گونه اي واژگون و متغير مي سازد که بينندگان چند برابر از ديدن آن به وجد مي آيند و اين در فيلم هاي قبلي او مانند «بنگ بنگ» و «ايرون من 3» هم قابل لمس و مشاهده است. شين بلک در مصاحبه پيش رو درباره شرايط اين نسخه تازه و مشخصه هاي آن، نحوه همکاري با ساير اعضاي گروه توليد و همين طور تامين اسپشيال افکت فيلم حرف هاي جالبي براي گفتن دارد.
    
    آقاي بلک، چگونه و چرا به همکاري مجدد با فرد دکر براي ساخت اين نسخه تازه از «غارتگر» پرداختيد؟
    من سابقه همکاري با دکر در دو پروژه ديگر را هم داشته ام و همانجا به من ثابت شد که ما توان کامل کردن يکديگر را در مسير ساخت يک فيلم داريم. از من و دکر سن و سالي گذشته اما همين مساله سبب شده نگاهي به سمت عقب و به تصوير کشيدن زندگي جوان ترهاي ماجراجو برايمان جالب تر شود. من فيلم هاي سنگين و رنگين و اسکاري را بسيار دوست مي دارم اما هر از چند گاه هوس مي کنم به تماشاي فيلم هاي اکشن ساده و بالنسبه سرراست بنشينم و فرد دکر نيز همين احساس را دارد.
    
    حتماً نوستالژي آن زمان ها و بويژه دهه 1980 در شکل گيري اين اتفاق نقش مهمي داشته است؟
    صددرصد، در آن زمان ها من و امثال دکر به تماشاي فيلم هايي مثل نخستين نسخه هاي بلند سينمايي از روي سريال تلويزيوني «سفر ستاره اي» (در ايران با نام «پيشتازان فضا») و امثال آن مي نشستيم و لذت مي برديم و به ساخت چيزهايي شبيه به آن فکر مي کرديم. اهميت موفقيت فيلم اوري ژينال «غارتگر» و نظاير آن در اين نکته است که پيش از سر برآوردن وسايل تکنولوژيک جديد و قبل از حاکم شدن اسپشيال افکت هاي خيره کننده بر همه چيز، ساخته و عرضه شدند و به تبع آن بسيار ساده تر از فيلم هاي 25 سال اخير بودند.
    
    لابد همان ملاحظات و پرهيز از جلوه هاي تصويري افراطي در دستور کار شما براي ساخت اين نسخه تازه از «غارتگر» هم قرار داشته است.
    همين طور است. من و دکر تصميم گرفتيم همه عناصر و فاکتورهاي سنتي تر اين گونه فيلم ها را گرد بياوريم و کار خودمان را بکنيم و در عين حال برخي امتيازات ويژه بصري و امکانات مافوق مدرن و نظاير آن را هم ضميمه کار کنيم و بواقع کارمان چيزي باشد که ابتدا سوژه فيلم بينندگان را به دنبال خود مي کشاند و سپس جزئيات تکميلي آن هم به چشم مي آيد.
    
    اينک مي گويند که «غارتگر» جديد ترکيبي از کارهاي ترسناک و دلهره آور، علمي - تخيلي، وسترن و حتي کمدي است. آيا طالب چنين توصيفي از سوي بينندگان فيلم بوديد؟
    براي من مهم تر از هر چيزي جواب دادن و موثر واقع شدن فيلمي بود که در دست ساخت داشتيم.
    در «بنگ بنگ» دو نماي مهم وجود دارد. در صحنه اول کاراکتر رابرت داوني جونيور وقتي به سمت مردي شليک و او را مجروح مي کند، از خودش بازخواست مي کند که چرا براي نخستين بار دست به چنين کاري زده است اما چند صحنه بعد وقتي به مغز مردي شليک و براثر آن متلاشي مي شود، وي بسيار راحت تر با مساله برخورد مي کند. در هر دو مورد اين فکر انسان ها است که فيلم و اتفاقات آن را با خود حمل مي کند و با کارگردان و بازيگران است که اين روال را مديريت کنند. ما در نسخه جديد «غارتگر» هم کوشيده ايم فيلمي را ارائه بدهيم که همه اين خصوصيات متضاد را داشته باشد و هر احتمال و واقعه اي از سر و روي آن ببارد يا در بطن آن قابل شکل گيري باشد.
    
    بگوييد چطور به شکلي همزمان هم افسانه و خصايل دو فيلم نخست را حفظ و تکرار کرديد و هم مدرن گرايي لازم را به آن افزوديد؟
    به هر شکل و با هر روالي که predator را بسازيد، بايد خصوصيات ذاتي و شروط اوليه آن را حفظ کنيد و هر موضوعي که براي فيلم تان در نظر بگيريد، ابتدا و قبل از هر چيزي مساله يک شکار و جست وجو براي يافتن موجودات فراهم و تلاش براي حفظ جان انسان ها برقرار است. قواعد چنين کاري مشخص است و هر چقدر هم که در پي توضيح دادن دلايل کارهاي تند و مرگ آفرين موجودات موسوم به predator ها باشيد، آنها به کارشان ادامه مي دهند و براي بينندگان هم چندان فرق نمي کند زيرا فلسفه و دليل وجودي اين فيلم ها همين موجودات و تهاجم ها و مسائل است. هميشه از خود مي پرسيد قدم بعدي آنها چيست و سربازان چطور با آن طرف مي شوند و به چه سبب سربازان هم اين همه با يکديگر فرق مي کنند. بنابراين هر چيز جديدي هم که به اين مجموعه اضافه کنيم، نکات اصلي کاري و بنيادين سر جاي خود مي ماند.
    
    از نقطه نظر بازيگران و ايفاکنندگان اين نقش هاي متعدد در فيلم تان به چه نتيجه اي رسيديد؟
    براي بازي در چنين فيلم هايي بايد افرادي را بيابيد که کاراکتري قوي داشته باشند و از چهره شان استحکام ببارد. اين تم حاکم بر کل فيلم است و شخصيت هاي ملايم اهل مصالحه در اين قصه جايي ندارند. من خوشحالم که امثال جسي ونتوراي پرتوان را براي بازي در اين فيلم در اختيار داشتم و او حق مطلب را بخوبي ادا کرد و بقيه هم کارشان را در سطحي قابل قبول انجام دادند.
    
    
    مصاحبه هفته : ادغامي موفق از ژانرهاي علمي - تخيلي، ترسناک و وسترن / شين بلک از بازسازي «غارتگر» مي گويد
    


 روزنامه ايران، شماره 6802 به تاريخ 24/3/97، صفحه 12 (سينماي جهان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 9 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات شبه قاره
متن مطالب شماره 4 (پياپي 33)، زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است