|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/3/24: جامعيت قرآن (2)
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21931
سه شنبه بيست و نهم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21928 24/3/97 > صفحه 6 (معارف) > متن
 
      


پرسش و پاسخ 
جامعيت قرآن (2)



پرسش:
    آيا جامعيت قرآن به اين معنا است که تمام علوم مورد نياز جوامع انساني در قرآن وجود دارد، يعني جامعيت مطلق يا اينکه معنا و مفهوم ديگري دارد؟
    
    پاسخ:
    در بخش نخست پاسخ به اين سوال به مباحثي همچون؛ مفهوم جامعيت، تمايز ميان جامعيت قرآن و دين و معيارهاي جامعيت پرداختيم. اينک در ادامه دنباله مطلب را پي مي گيريم.
    
    ارتباط قرآن و علوم مختلف
    بنابر اصل جامعيت قرآن، برخي اين مجموعه عظيم الهي را حاوي کليه علوم و مسائل مورد نياز بشر پنداشته و در پي ايجاد رابطه ميان کليه علوم نوين با قرآن برآمده اند. آيت الله معرفت(ره) اين پندار را مبالغه آميز مي داند و معتقد است: اين ادعا که هر آنچه بشر به آن رسيده يا مي رسد مانند دستاوردهاي علمي، فني، فرهنگي و... از قرآن بوده و ريشه قرآني دارد. ادعايي گزاف و بي اساس است. مقصود از کمال و جامعيت قرآن، جامعيت در شئون ديني اعم از اصول و فروع آن است. يعني آنچه در رابطه با اصول، معارف و احکام و تشريعات، بطور کامل در دين مطرح گشته است، و به عبارت ديگر هر آنچه که در زمينه سلامت و سعادت معنوي، روحي و اخلاقي انسان است، در برنامه ها و اهداف قرآن قرار دارد، اما روش هاي اجرايي، ساختاري و اجتماعي براي پياده کردن اين برنامه ها به عهده انسان ها است. بايستي به اين نکته توجه داشت که دليل ادعاي قرآن کريم به کمال در آيه «اليوم اکملت لکم دينکم» و يا «تبيانا لکل شيئي» بر عهده داشتن تشريع مطالب است، چنانچه از زاويه تکوين چنين مي گفت، بايد انتظار مي داشتيم که هر آنچه بشر از علوم طبيعي، تجربي و ... نياز دارد، به طور کامل در قرآن آمده باشد و يا حداقل ريشه اش در قرآن باشد. ولي منظور قرآن از «بيان هرچيز» و «کامل بودن دين» آن است که قرآن هر آنچه را در زمينه شريعت است، براي ما طرح و پايه ريزي کرده است. (گفت وگو با استاد معرفت، مجله پژوهش هاي قرآني، ش12-11، ص 210) همچنين آيه «و لارطب و لايابس الافي کتاب مبين» (انعام-59) که برخي براي تاييد صحبت خود مبني بر اينکه در قرآن همه علوم بشري و طبيعي نهفته است، بدان تمسک جسته اند، زماني مورد قبول است که «کتاب مبين» را قرآن فرض کنيم، حال آنکه مفسران آن را «لوح محفوظ» تفسير کرده اند. يعني هر آنچه در عالم وجود تحقق مي يابد، در آن لوح محفوظ ثبت مي گردد، نه قرآن کريم. بنابراين جامعيت مطلق قرآن کريم بدين معنا است که هر آنچه را انسان در بعد هدايت تشريعي به آن نياز داشته و پاسخگوي تمامي نيازهاي مادي و معنوي او بوده است، در قرآن کريم هست.
    
    جامعيت قرآن نسبت به ديگر کتب آسماني
    برخي جامعيت قرآن را در مقايسه با ديگر متون وحياني دانسته و در توضيح آن آورده اند، که چون ذات خداوند بر قلوب انبيا(ص) تجلي مي کند و اين تجليات به اعتبار اختلاف قلوب آنها متفاوت اند، و با توجه به اينکه پيامبراکرم(ص) خاتم پيامبران و مظهر تجلي اسم الله اعظم است. پيامبر اسلام(ص) جامع کمالات پيامبران، و کتاب او نيز جامع کتب وحياني است. آيات و رواياتي که بر «مهيمن» مسلط و مشرف بودن قرآن اشاره دارد، مويد اين مطلب اند (مائده-48) در حالي که از نظر قرآن دين خدا از آدم تا خاتم يکي است. همه پيامبران اعم از پيامبران صاحب شريعت و پيامبران غيرصاحب شريعت به يک مکتب دعوت مي کردند. تفاوت شرايع آسماني را مي توان در نکات ذيل بيان داشت:
    1- در يک سلسله مسائل فرعي و شاخه اي که برحسب مقتضيات زمان و خصوصيات محيط و ويژگي هاي مردم مورد دعوت تفاوت داشته است. در حالي که همه شکلهاي متفاوت و اندام هاي مختلف يک حقيقت و به سوي يک هدف و مقصود بوده است.
    2- سطح تعليمات پيامبران بعدي به موازات تکامل بشر از لحاظ عقلي، تعليمات خويش را که همه در يک زمينه بوده، در سطح بالاتري القا کرده اند. اين تکامل دين است نه اختلاف اديان و لذا پيامبران پيشين مبشر پيامبران پسين بوده اند و پسينيان مويد و مصدق پيشينيان. بنابراين پيامبران با همه اختلافات فرعي و شاخه اي حامل يک پيام و وابسته به يک مکتب بوده اند، اين مکتب به تدريج برحسب استعداد جامعه انساني عرضه شده است. تا به آنجا که بشريت به حدي رسيد که آن مکتب به صورت کامل و جامع عرضه شد، و چون بدين نقطه رسيد، نبوت پايان يافت.
    
    پرسش و پاسخ: جامعيت قرآن (2)
    


 روزنامه كيهان، شماره 21928 به تاريخ 24/3/97، صفحه 6 (معارف)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 9 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات پيشگيري از جرم
متن مطالب شماره 45، زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است