|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/3/24: روايت هاي نقاشانه
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4113
سه شنبه بيست و نهم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4110 24/3/97 > صفحه 7 (جلد دوم) > متن
 
      


روايت هاي نقاشانه
نگاهي به آثار ميترا بابايي

نويسنده: احمدرضا دالوند


    
    در همه جاي دنيا نقاشاني هستند كه به دليل اهميت دادن به مضامين و افكاري كه ذهن شان را آكنده مي سازد يا براي ابراز دغدغه هاي روحي و با روشي توصيفي و قصه گويانه، دست به قلم مي شوند. اين دسته از نقاشان به نقاشان روايتگر١ مشهورند. در اغلب آثار موسوم به نقاشي روايتگرانه، هنرمند مي كوشد تا از هر تمهيدي براي انتقال مفاهيم موردنظرش بهره بگيرد: يعني، هر آنچه روي پرده به رويت درمي آيد، در جهت بهتر نماياندن مضموني است كه خاطر هنرمند را به تشويش يا به شگفتي يا شوق درآورده است: اما دايره كار ميترا بابايي به اين نكته ختم نمي شود، زيرا آثار اين هنرمند در مرز نوعي رئاليسم روانشناسانه نيز قابل بررسي هستند. اين نكاتي كه برشمرديم دقيقا خصلت هاي نقاشي روايتگرانه است كه شباهت بسياري به «تصويرسازي» از يك موضوع دارد: اما تابلوهاي ميترا بابايي به «نقاشي» نزديك ترند تا «تصويرسازي».
    ميترا بابايي در ابتداي راهي دشوار و طولاني است و اينكه بخواهد شيوه روايتگرانه اش را امتداد دهد يا به تمهيدات فني بيش از قصه گويي اهتمام بورزد، هنوز بر ما آشكار نيست. آنچه هم اكنون و با ديدن اين مجموعه مي توان اظهار داشت اين است كه شيوه روايتگري در هنر ايران سابقه ديرينه اي دارد تا آنجا كه مي توان همه مينياتور ايراني را نوعي روايتگري متون ادبي، آييني و علمي دانست. درواقع، مهم نيست كه هنرمند نقاش چه شيوه اي را برمي گزيند، مهم در توجه او به ساختارهاي بصري و تعهد او به بيان صرفا نقاشانه است، به طوري كه بيننده در ابتدا يك اثر تجسمي را مشاهده كند و آنگاه ايده يا موضوع را...
    بهتر آن است اضافه كنيم، نقاشاني كه از مديوم نقاشي همچون يك راوي بهره مي گيرند، يعني هر آنچه به كار مي گيرند فقط براي روايتگري است و از تكنيك غافل مي شوند و دانسته يا ندانسته، عنصر روايت را در آثارشان بر عنصر نقاشانه ترجيح دهند: خيلي زود از دايره توجه مخاطب خارج مي شوند: اما در بسياري از تابلوهاي ميترا بابايي مي توان جدال نقاش را بر سطح بوم ملاحظه كرد: جدالي كه از مرز روايتگري و بيان احساسي سوژه عبور مي كند و به قصد اجراي نقاشانه و تجربه گري تكنيكي چشم مخاطب را با مهارت نقاش آشنا مي سازد.
    آثار ميترا بابايي حاصل بيان نقاشانه، توان متاثركننده و بداهگي دربيان عاطفي است. او در نقاشي هاي اخيرش، طيف وسيعي از بيانِ بصري در چهره و اندام انساني را نشان مي دهد: از لطيف ترين تا خشن ترين سطوح و از قطعي ترين تا مبهم ترين خطوط.
    مجموعه اين عوامل بستر مناسبي بوده است براي جولان برداشت هاي ذهني و تفسيرهاي به پايان نرسيده از اموري كه تجربه نقاشانه او را شكل مي دهد.
    برآيند اين روابط موجب پديد آمدن كيفيتي زيباشناختي شده كه حاصل درهم آميزي و يكپارچه شدن دريافت هاي حسي تكه تكه و دستيابي به وحدتي است كه معنايي را به طور ضمني بيان مي كند: معنايي كه عواطف او را روي بوم زمزمه مي كند.
    ميترا بابايي در بيانيه ٢خودش و درباره رويكردش به نقاشي، با كلامي احساس برانگيز و بياني صادقانه مي نويسد: «ازآنجايي كه در طول تاريخ، زنان در اجتماع جايگاه متفاوتي داشته اند سعي كرده ام در نقاشي هايم به چهره هاي زنان بيشتر بپردازم. درگذشته زن جنس دوم تلقي مي شده و دچار محدوديت هايي در اجتماع بوده. به همين دليل در ابتدا نقاشي هايم تنها حول زنان و مشكلات و آسيب هاي اجتماعي آنان بود. زناني با چهره هاي مات و چشماني مغموم با گردن هايي كشيده كه حاكي از بلندپروازي و آرزوهاي بزرگي بود كه در پس مشكلات و محدوديت ها در دل شان نهان بوده است. به مرور زمان مي بينيم كه اين محدوديت ها در حال كمرنگ شدن هستند و حضور زنان را در اجتماع بيشتر شاهد هستيم. من نيز در كارهايم به اين چهره ها، فضاسازي هايي از محيط زندگي را اضافه كردم و آنان را در حين انجام فعاليت هاي اجتماعي قرار دادم: گويي به آرزوهاي شان نزديك تر مي شوند.»
    ميترا بابايي در ادامه بيانيه هنرمندانه اش، مي افزايد: «براي كشيدن پرتره هايم از چهره هاي زناني قدرتمند و زحمتكش يا بالعكس زناني افسرده و شكننده استفاده مي كنم كه نوعي روانشناسي چهره برايم محسوب مي شود. پيش مي آيد زني با چهره اي مغموم اما لبخندي تصنعي سعي بر آرام نگه داشتن فضاي خانه داشته و من فكر مي كنم همه ما با چنين زناني در لحظاتي روبه رو بوده ايم. براي من اين لبخند و آن چشمان غمگين تركيبي بين اين دو احساس قابل ستايش بوده و سعي بر نشان دادنش در نقاشي هايم دارم با روايت ها و فضاهايي متفاوت.»
    باري، در اينجا با هنرمند جواني روبه رو هستيم كه در كار تدوين زبان هنري خاص خودش است. او با ايمان به كار مستمر و با تكيه بر نگاه نيالوده و معصومانه خود به انسان، از همه نشانه هاي دستيابي به جايگاهي كه با زورمندي و پركاري در پي آن است، برخوردار است.
    
    نقاشي روايتگرايانه/ ١N.Narative Painting
    بيانيه، اظهاريه/ S٢.Statement
روايت هاي نقاشانه / نگاهي به آثار ميترا بابايي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 4110 به تاريخ 24/3/97، صفحه 7 (جلد دوم)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 9 بار
    



آثار ديگري از "احمدرضا دالوند"

  نيما پتگر، شاهزاده هنر معاصر
احمدرضا دالوند، اعتماد 10/3/97
مشاهده متن    
  زير سايه بزرگان / نگاهي به نقاشي هاي مونا زند
احمدرضا دالوند، اعتماد 27/2/97
مشاهده متن    
  رابطه ديالكتيكي كلام و نقش در رسانه ها
احمدرضا دالوند، اعتماد 20/2/97
مشاهده متن    
  طلاي رنگ در مسِ كلمه / به مناسبت سالروز درگذشت سهراب سپهري
احمدرضا دالوند، اعتماد 6/2/97
مشاهده متن    
  در اهميت مميز بودن / نگاهي به آثار مرتضي مميز با تاكيد بر طراحي رسانه
احمدرضا دالوند، اعتماد 30/1/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه تحقيق در عمليات
متن مطالب شماره 2 (پياپي 802)، 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است