آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۸
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

فرانسه

خبرگزاری جمهوری اسلامی: «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، سیاست خارجی، دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را بی ثبات کننده خواند و گفت: ترامپ مصمم است به تدریج شرایط چند قطبی در جهان را برچیند و این باعث ایجاد یک دوره تردید و خطر می شود. آمریکا خود را در قلعه قدرت خود، محبوس کرده است.

سوریه

خبرگزاری آناتولی: منابع محلی سوری اعلام کردند، نظامیان ایتالیایی از عراق وارد سوریه شدند و به «دیرالزور» رفتند. این منابع بدون اشاره به شمار نظامیان ایتالیایی، گفتند که این نظامیان در مناطق تحت سلطه کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» مستقر شدند.

مصر

فارس: دادگاه مصر حکم حبس دختر و همسر «یوسف القرضاوی» رئیس اتحادیه جهانی مسلمانان را به اتهام حمایت مالی از تروریسم، صادر کرد. یوسف القرضاوی هرچند مخالف دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر است، ولی به خاطر موضع گیری های چند سال اخیرش علیه مقاومت، در میان ملت های منطقه نیز محبوبتی ندارد.

ترکیه

اسپوتنیک: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفت: ما سیستم «اس-400» را از روسیه، برای ذخیره در انبار نخریده ایم و در صورت نیاز، از این سیستم استفاده خواهیم کرد. اگر از آن استفاده نکنیم، چه باید بکنیم؟ آیا باید به مرحمت آمریکا تکیه کنیم. خرید اس-400 از روسیه، باعث ناخرسندی آمریکا از ترکیه شده است. آنکارا به عنوان عضو ناتو، در اقدامی غیرمعمول، آذر ماه گذشته توافق خرید اس-400 را با روسیه امضاء کرده است.

تونس

الجزیره: مردم تونس با برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشور، امارات را به توطئه برای انجام کودتا در تونس متهم و این اقدام ابوظبی را محکوم کردند.

براساس خبرهای رسیده، «لطفی براهم» وزیرکشور تونس، به طور محرمانه با رئیس دستگاه اطلاعات امارات در جزیره «چریه» تونس دیدار کرد و دو طرف برای انجام کودتا علیه دولت تونس با یکدیگر گفت وگو کردند.