آرشیو پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۸
زندگی
۱۱

ویزیت چند باره

یکی دیگر از مشکلات بیماران این است که پس از انجام آزمایش، رادیولوژی یا سونوگرافی وقتی پیش پزشک برمی گردند پزشک از آنها دوباره حق ویزیت می گیرد این درحالی است که پزشک در اولین مراجعه نیز آن طور که باید برای معاینه بیمار وقت نگذاشته و ترجیح داده به جای معاینه با آزمایش و... هزینه دیگری روی دست بیمار بگذارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین نشست خبری خود درباره این که اگر بیمار بخواهد نتیجه آزمایش خود را به پزشک نشان دهد آیا باید دوباره حق ویزیت پرداخت کند، گفت: این موضوع بحث دامنه داری است و اگر صرفا نشان دادن نتیجه باشد و پروسه یک بار دیدن بیمار خود پزشکان دریافتی نمی خواهند ولی اگر مداخلات درمانی باشد و نیاز به ارزیابی مجدد در نظر گرفته شود دریافتی از بیمار حاصل می شود.

البته ایرج حریرچی اعتراف کرد که در این زمینه تخلف هایی اتفاق می افتد، چرا که در این مورد قانون صریحی وجود ندارد و بیشتر پزشکان باید براساس معیار اخلاقی عمل کنند.

این در حالی است که در کشور های پیشرفته سازوکاری در نظرگرفته شده تا نتیجه آزمایش های پزشکی به شکل خودکار برای پزشک ارسال شود و بیمار ناچار نباشد خود نتایج را به دست پزشک برساند و از او وقت معاینه بگیرد.

با این وجود در کشورمان هنوز آن طور که باید آزمایشگاه ها مجهز نشده اند و بسیاری از آنها قادر نیستند نتیجه آزمایش ها را در مدت زمانی کوتاه به دست بیمار برسانند به همین دلیل هنوز شرایط به گونه ای فراهم نیست که چنین انتظاری داشت، چرا که بسیاری از مناطق محروم کشور نیز به پزشک یا مراکز درمانی دسترسی مناسب ندارند.

علاوه بر این بسیاری از شهروندان از این گله دارند که برخی آزمایشگاه ها آن طور که باید در انجام آزمایشات دقت نمی کنند به همین دلیل پزشک نیز در تشخیص بیماری آنها دچار اشتباه می شود.