آرشیو دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۴
جهان
۲۰
پاورقی

قسمت صد و یازدهم

آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ

مایکل وولف مترجم: مهوش غلامی
فصل 9 کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار

روز23 فوریه، در دمای 24 درجه سانتیگراد رئیس جمهوری شاکی از گرم بودن بیش از حد کاخ سفید از خواب بیدار شد. اما برای نخستین بار، شکایات رئیس جمهوری نبود که باعث نگرانی اصلی شد. محورهیجان در بخش غربی کاخ سفید سازماندهی یکسری اتومبیل به سمت کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار بود که گردهمایی سالانه فعالان جنبش محافظه کار بود. از آنجا که تعداد شرکت کنندگان در این کنفرانس بیش از میزان امکانات اقامتی در هتل های واشنگتن بود، محل آن به ییلاق گیلورد واقع در سواحل بندرگاه ملی در مریلند انتقال یافته بود. کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار، کنفرانسی با گرایش راست در راست میانه که سعی دارد در همین جایگاه ثابت بماند و نسبت به تمام گرایش هایی که از این دیدگاه منشعب شدند، تردید دارد از قدیم رابطه ای نامساعد با ترامپ داشته و او را اگر نگوییم شیاد، محافظه کاری بعید درنظر گرفته است. کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار همچنین معتقد بود بنن و بریتبارت نوعی محافظه کاری غیرمعمولی اعمال می کنند. بریتبارت چندین سال کنفرانسی در نزدیکی این کنفرانس به نام «دعوت نشدگان» تشکیل داده بود.

اما کاخ سفید تحت ریاست ترامپ امسال در کنفرانس ازعوامل با نفوذ بود یا حتی بر آن احاطه داشت و همه می خواستند در این لحظه شیرین شرکت داشته باشند. رئیس جمهوری که قرار بود در روز دوم کنفرانس سخنرانی داشته باشد، مثل رونالد ریگان در نخستین سال حکومت خود در کنفرانس سخنرانی می کرد در حالی که هر دو بوش پدر و پسر که با احتیاط با کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار و فعالان محافظه کار برخورد می کردند تا اندازه زیادی نسبت به این گردهمایی بی اعتنا بودند.

کلیان کانوی، افتتاح کننده کنفرانس، به همراه معاونش، دو دخترش و یک نفر پرستار کودک به کنفرانس آمده بود. بنن هم این نخستین حضور عمومی اش در دوره ریاست ترامپ بود و همراهانش هم عبارت بودند از: ربکا مرسر، از خیرین کلیدی ترامپ و از سهامداران بریتبارت، دختر جوانش و آلی هانلی، از اشراف پالم بیچ و از خیرین محافظه کار و دوست مرسر. (هانلی که فردی متکبر بود و قبل از آن با بنن ملاقات نکرده بود او را مردی «ژولیده» توصیف کرده بود.)