آرشیو سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷، شماره ۹۲۴۷
صفحه اول
۱

آیا خرید این حجم سکه و ارز، عادی است؟

احمدرضا هدایتی

بنا بر اظهارات مسئولین بانک مرکزی جمهوری اسامی ایران، طی یکی دو ماه گذشته، حدود 8 میلیون سکه توسط حدود صد هزار نفر از بانک های عامل خریداری شده است، صرف نظر از افرادی که کمتر از 10 تا 20 سکه خریده اند. درخواست و خرید ارز نیز از روال عادی خود خارج شده است، لذا خریداران کلان را می توان در 4 گروه دسته بندی کرد.

افرادی که واقعا تحلیلگر اقتصادی خوبی هستند و می دانند چه می کنند و بی غرض فقط برای منافع شخصی به این کار مبادرت کرده اند، گروه دوم افرادی هستند که فکر می کنند تصمیم. درستی گرفته اند، اما معمولا با زیان مواجه می شوند و طبق روال قبل، در نهایت دولت و مسئولین نظام را عامل شکست خود معرفی می کنند. که علی رغم بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور، شاید رفتار این دو گروه قابل اغماض باشد.

اما گروه سوم می توانند افراد ضدانقلاب و فرصت طلبی باشند که شخصا اهدافی مانند؛ پولشویی، فرار مالیاتی، احتکار یا قاچاق ارز و طلا و در نتیجه ایجاد نارضایتی و ناامنی عمومی و ایجاد اختلال در نظام اقتصادی و امثال آن را در سر می پرورانند و گروه چهارم هم می توانند افراد خائنی باشند که به واسطه ارتباط با بیگانگان، اطلاعاتی بیش از مسئولین نظام در مورد برنامه ها و توطئه های آتی دشمنان و شرایط آینده کشور دارند و با هدایت دولت های معارض برنامه هایی مانند؛ تامین مالی افراد و گروه های تروریستی و آشوبگر و بحران سازی یاخروج ارز و طلا (پشتوانه پول ملی) از کشور و ایجاد اختلال اقتصادی و در نتیجه، رکود، تورم، آشوب، اغتشاش و ایجاد ناامنی در کشور را دنبال می کنند.

در هر حال این وضعیت عادی به نظر نمی رسد و لذا اطمینان از احتمال اقدام دو گروه آخر، مستلزم بررسی بیشتر توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی و برخورد جدی و شدید با خائنین و سایر افراد ضدانقلاب موثر در این نابسامانی است.