آرشیو پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۹
سلامت
۱۲
دستچین

اصلاح یک باور؛ قارچ نخورید!

فاخره بهبهانی

چندی پیش برای تهیه گزارش به همایشی رفته بودم که توسط یکی از متخصصان طب سنتی برگزار شده بود. در این جلسه یکی از حاضران سوالی پرسید که چرا از دیدگاه طب سنتی، مصرف قارچ توصیه نمی شود. دلایل مختلفی مطرح شد.

اما علمی ترین آن این بود:

قارچ از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج سرد و تر است و افرادی که سرد مزاج هستند یا در مناطق سردسیر به سر می برند یا کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند و بدن های ضعیفی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند، چون این افراد اغلب معده های سرد و ضعیف دارند و ممکن است با مصرف قارچ دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج شوند. اما این موضوع را نمی توان به همه افراد با مزاج های مختلف تعمیم داد. افراد ساکن در مناطق گرمسیر و کسانی که کارهای سنگین بدنی می کنند یا مزاج گرم دارند به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می توانند از قارچ که میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد همراه با برخی غذاها و خورش ها استفاده کنند. در نتیجه این که می گویند قارچ با مزاج ایرانی ها سازگار نیست و نباید مصرف شود، موضوعی تعمیم پذیر نیست.

نشانه های تازگی و کهنگی قارچ

هنگام خرید قارچ انواعی را انتخاب کنید که سایز متوسط و کلاهک بسته داشته باشد. قارچی که شکاف و تیغه های زیر آن قابل مشاهده نباشد مطلوب ترین و با کیفیت ترین نوع قارچ سفید محسوب می شود. اگر تیغه های زیر کلاهک از یکدیگر فاصله داشته و باز باشد نشانه کهنگی قارچ است. بافت قارچ باید سفت و محکم، رنگ آن یکنواخت و فاقد لکه بوده و سطح کلاهک لیز و چسبناک نباشد. برای ماندگاری بیشتر، قارچ ها را از بسته بندی خارج و روی آن را با یک حوله یا دستمال کاغذی بپوشانید و درون یخچال قرار دهید. اگر پایه قارچ کنده یا جدا شود زود خراب خواهد شد.

قارچ خام دیرهضم است و بهتر این که آن را به صورت پخته یا تفت داده شده ترجیحا آبپز یا بخارپز همراه گیاهان و ادویه های گرم مثل پونه استفاده کنید.