آرشیو یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۹۲۵۱
صفحه آخر
۱۲
یادداشت

اوقات فراغت، دغدغه نسل جوان

کریم باباخانیان

با پایان یافتن ازمون کنکور سراسری رسما تعطیلات تابستان واوقاغت فراغت بیش از 13 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو اغاز شد.

90 روز فضا های اموزشی صدای دانش اموزان و دانشجویان را نمی شنوند. ایام تابستان فرصت مناسبی است برای تربیت و پرورش نوجوانان وجوانان که آیند ه سازان کشور هستند. با شروع فصل تابستان وتعطیلی مدارس، طولانی بودن زمان تعلطیلات وداشتن اوقات فراغت بسیا رمهم ترین دغدغه والدین است. آنها معمولا نگرانند فرزندانشان در این چند ماه چه خواهند کرد. از طرفی اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی هر نوجوان وجوان را تشکیل می دهد اگر نوجوان برنامه مشخصی برای گذران مفید اوقات فراغت خود نداشته باشد این بی برنامگی و بی هدفی بسیاری از جنبه های زندگی او را تحت الشعاع قرار می دهد.وحتی در نهایت ممکن است سعادت آینده وزندگی نوجوان را نیز دچار اخلال کند. از سوی دیگر نحوه گذراندن اوقات فراغت در نوجوانی نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر اوقات فراغت در مجاری صحیح به کار گرفته شود باعث تبلور ذهن و نشاط و نیرومندی در مهم ترین فعالیت های زندگی نوجوان می شود.

البته در فصل گرم تابستان برنامه های اردویی نهاد ها وسازمان ها،پر رونق است اما طبق گفته مسئولین ذیربط درصد کمی از دانش آموزان تحت پوشش این برنامه ها قرار می گیرند و بخش اعظم آنها از بی برنامگی رنج می برند. سیر کردن در بازی های رایانه ای وبازی با گوشی های هوشمندودر کوچه وخیابان وپارک ها پرسه زدن، می شود کار هر روز آنها. که این خود عاملی برای بزهه کاری ومزاحمت وافتادن در دام موادمخدر و... خواهد بود. اردو های فرهنگی، تفریحی، آموزشی وعلمی دانش آموزی واردوهای جهادی دانشجویی بستر بسیار مناسبی برای خود سازی نسل جوان است که با هجرت از شهر خود به مناطق محروم ودور افتاده ضمن کمک به مردم نیازمند حس انسان دوستی و تعهد به انسان ها را در روح وجسم انان تقویت می کند اما افسوس که آن هم عمر کوتاهی دارد. اگر 90 روز را ضرب در 17 میلیون نفر کنیم عدد قابل توجهی به دست می آید که هر سال طی تابستان اتلاف می شود. مساجد وکانون های فرهنگی هنری، کتابخانه های عمومی محیط های علمی واز همه مهم تر خانواده ها باید دست به دست هم دهند تا نسل پرشور وحساس را از کمینگاه های خطر به سلامت عبور دهند.